Monikko on ilmiö! : Uusien yhteistyömahdollisuuksien hyödyntäminen monitoimitalon palveluissa Nurmijärvellä
Aarre-Ahtio, Reetta (2018)
Aarre-Ahtio, Reetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235179
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on Nurmijärven uuden monitoimitalo Monikon palveluiden kehittäminen asiakkaille. Työssä tutkitaan asiakkaiden odotuksia Monikon palveluista ja mahdollisuuksia niiden toteuttamiselle. Taustalla vaikuttavat myös Opetushallituksen julkaisemat uudet Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka astuvat voimaan 1.8.2018. Kehittämistyön tavoitteena on tuottaa toimiva tulevaisuuden yhteistyön suunnitelma kolmen taiteen perusopetuksen toimijan ja työn tilaajan (Nurmijärven musiikkiopisto, Nurmijärven tanssiopisto ja Nurmijärven opisto) yhteiseen käyttöön.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset liittyvät yhteistyön kehittämiseen: mitä palveluita Monikkoon kaivataan ja miten uusia ideoita voidaan toteuttaa eri toimijoiden yhteistyönä? Työssä kartoitetaan tulevaisuuden asiakaspalveluiden tarpeita tähtäimenä Monikko viiden vuoden kuluttua. Työn tulokset ovat näin ollen hyödynnettävissä pitkällä tähtäimellä.
Aineistoa kerättiin haastatteluilla, kyselyillä ja työpajamenetelmillä. Työssä hyödynnettiin myös palvelumuotoilun keinoja. Benchmarking-kohteita olivat Helsingissä Maunula-talo, Annantalo sekä Hämeenlinnan Verkatehdas. Aineistosta nousi esiin suuret odotukset uuden talon palveluista, sekä vahva innostus talon toimijoiden yhteistyöhön.
Tuloksina saatiin paljon konkreettisia kehittämisideoita muun muassa viestintäjärjestelmän kehittämisestä, taiteiden välisestä opetuksesta, erikokoisista tapahtumista myös asiakkaita osallistaen, sekä vaihtoehtoja niiden toteuttamistavoista alati pienenevien resurssien valossa.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset liittyvät yhteistyön kehittämiseen: mitä palveluita Monikkoon kaivataan ja miten uusia ideoita voidaan toteuttaa eri toimijoiden yhteistyönä? Työssä kartoitetaan tulevaisuuden asiakaspalveluiden tarpeita tähtäimenä Monikko viiden vuoden kuluttua. Työn tulokset ovat näin ollen hyödynnettävissä pitkällä tähtäimellä.
Aineistoa kerättiin haastatteluilla, kyselyillä ja työpajamenetelmillä. Työssä hyödynnettiin myös palvelumuotoilun keinoja. Benchmarking-kohteita olivat Helsingissä Maunula-talo, Annantalo sekä Hämeenlinnan Verkatehdas. Aineistosta nousi esiin suuret odotukset uuden talon palveluista, sekä vahva innostus talon toimijoiden yhteistyöhön.
Tuloksina saatiin paljon konkreettisia kehittämisideoita muun muassa viestintäjärjestelmän kehittämisestä, taiteiden välisestä opetuksesta, erikokoisista tapahtumista myös asiakkaita osallistaen, sekä vaihtoehtoja niiden toteuttamistavoista alati pienenevien resurssien valossa.