Vastaanottopalveluiden hoitajien osaaminen puhelinneuvonnassa päivystysvastaanoton hoitohenkilökunnalle järjestetyn täydennyskoulutuksen jälkeen
Köngäs, Ilona (2018)
Köngäs, Ilona
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225135
Tiivistelmä
Terveydenhuollon puhelinneuvonnassa työskentelevän tulee osata laaja-alaisesti eri sairauksien hoitotyöstä sekä osata neuvoa potilas oikeaan paikkaan sairauden hoidon kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla vastaanotto-palveluiden hoitajien osaamista puhelinneuvonnassa päivystysvastaanoton hoitohenkilökunnalle järjestetyn täydennyskoulutuksen jälkeen.
Ensimmäisessä vaiheessa tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella (n=35). Toisessa vaiheessa tutkimustapa oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna (n=5). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kvalitatiivinen aineisto sisällön analyysillä.
Yli puolet (55 %) kyselyyn vastanneista oli kokenut täydennyskoulutuksen hyvin tarpeelliseksi. Lähes kaksi kolmasosaa oli sitä mieltä, että täydennyskoulutuksen sisällöt käsittelivät tyydyttävästi (65 %) työelämässä tarvittavia puhelinneuvonnan asioita. Kolme neljäsosaa (75 %) oli käyttänyt koulutuksessa saamaansa tietoa hyödyksi työssään jonkin verran.
Arviot eri aihealueiden koulutuksen hyödynnettävyydestä työelämässä vaihtelivat. Ryhmähaastattelussa haastateltavat tuottivat jonkin verran ehdotuksia koulutuksen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Jatkossa olisi tarpeen selvittää, millaista uutta koulutusta hoitajat kokevat tarvitsevansa puhelinneuvonnassa työskentelyyn.
Ensimmäisessä vaiheessa tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella (n=35). Toisessa vaiheessa tutkimustapa oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna (n=5). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kvalitatiivinen aineisto sisällön analyysillä.
Yli puolet (55 %) kyselyyn vastanneista oli kokenut täydennyskoulutuksen hyvin tarpeelliseksi. Lähes kaksi kolmasosaa oli sitä mieltä, että täydennyskoulutuksen sisällöt käsittelivät tyydyttävästi (65 %) työelämässä tarvittavia puhelinneuvonnan asioita. Kolme neljäsosaa (75 %) oli käyttänyt koulutuksessa saamaansa tietoa hyödyksi työssään jonkin verran.
Arviot eri aihealueiden koulutuksen hyödynnettävyydestä työelämässä vaihtelivat. Ryhmähaastattelussa haastateltavat tuottivat jonkin verran ehdotuksia koulutuksen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Jatkossa olisi tarpeen selvittää, millaista uutta koulutusta hoitajat kokevat tarvitsevansa puhelinneuvonnassa työskentelyyn.