Sosiaalisen kuntoutuksen palvelumalli : Yhteiskehittämistä ja palvelumuotoilua
Koivisto, Anne (2018)
Koivisto, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla, tarkastella ja tutkia yhteiskehittämisen periaatteella toteutettua palvelumuotoiluprosessia. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tuottaa liiketoimintasuunnitelma ja palvelumalli sosiaalisen kuntoutuksen kentälle. Palvelumallin avulla pyrittiin vastaamaan sote-uudistuksen mukanaan tuomaan, monituottajamallin mukaiseen paikalliseen palvelutarpeeseen sosiaalisen kuntoutuksen kentällä. Lisäksi tarkoituksena oli saada jatkumo niille Laukaan SOSKU-hankkeen aikana todetuille palvelun tarpeille, joihin hankkeen aikana ei ole löydetty pysyvää ratkaisua. Tavoitteena oli myös saada kokemusta yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmien toimivuudesta sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden kehittämisessä.
Kehittämistyön tavoitteet saavutettiin, sillä yhteiskehittämis- ja palvelumuotoiluprosessin tuotoksena syntyi The Business Model Canvas-mallin mukainen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman pohjalta päädyttiin kirjoittamaan hankesuunnitelma muotoillun palvelumallin pilotoimiseksi käytännössä ennen sote-uudistuksen voimaan tuloa. Yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilun menetelmät, The Business Model Canvas ja siihen liittyvät työpajat, todettiin toimiviksi ja demokraattisiksi keinoiksi tarvelähtöisten palvelujen kehittämisessä.
Voidaan todeta, että yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilu soveltuvat hyvin sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden kehittämiseen. Yhteiskehittämisen kulttuuria ja osaamista tulee kuitenkin vielä vahvistaa. Prosesseihin tulee saada osallistumaan myös johtavissa ja päättävissä asemissa olevia tahoja. Kehittämistyön tuotoksen, eli hankesuunnitelman pohjalta on tehty hankehakemus, jonka päätöksentekoprosessi on vielä kesken.
Kehittämistyön tavoitteet saavutettiin, sillä yhteiskehittämis- ja palvelumuotoiluprosessin tuotoksena syntyi The Business Model Canvas-mallin mukainen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman pohjalta päädyttiin kirjoittamaan hankesuunnitelma muotoillun palvelumallin pilotoimiseksi käytännössä ennen sote-uudistuksen voimaan tuloa. Yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilun menetelmät, The Business Model Canvas ja siihen liittyvät työpajat, todettiin toimiviksi ja demokraattisiksi keinoiksi tarvelähtöisten palvelujen kehittämisessä.
Voidaan todeta, että yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilu soveltuvat hyvin sosiaalisen kuntoutuksen palveluiden kehittämiseen. Yhteiskehittämisen kulttuuria ja osaamista tulee kuitenkin vielä vahvistaa. Prosesseihin tulee saada osallistumaan myös johtavissa ja päättävissä asemissa olevia tahoja. Kehittämistyön tuotoksen, eli hankesuunnitelman pohjalta on tehty hankehakemus, jonka päätöksentekoprosessi on vielä kesken.