Yrityksen asiakaskannattavuuslaskennan kehittäminen toimintolaskennan avulla
Valijärvi, Esa (2018)
Valijärvi, Esa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804215116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804215116
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko toimeksiantoyrityksen asiakaskannattavuuslaskentaa mahdollista kehittää toimintolaskennan avulla ja samalla saada asiakkaista sellaista tietoa, jota yrityksellä ei aikaisemmin asiakkaista ole ollut.
Tavoitteeseen pääsemiseksi kohdeyritykselle rakennettiin toimintolaskentamalli. Toimintolaskenta toteutettiin kohdeyrityksen yhdessä toimipisteessä ja rajattiin toimipisteen neljään asiakkaaseen. Toimintolaskentamallissa käytetyt toimipiste- ja asiakaskohtaiset luvut on kerätty kohdeyrityksen tietokannasta. Laskentamallissa käytettyjä lukuja muutettiin siten, että kohdeyrityksen todelliset tulos- ja kustannustiedot eivät ole näkyvissä tässä työssä.
Toimintolaskentamallin avulla kohdistettiin toimipisteen kustannuksista 97 prosenttia asiakkaille. Koska suurin osa toimipisteen kustannuksista saatiin kohdistettua asiakkaille aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, voidaan pitää mahdollisena kehittää yrityksen asiakaskannattavuuslaskentaa toimintolaskennan avulla. Toimintolaskentamallilla saadut asiakaskohtaiset tulokset osoittivat, että osa asiakkaista on kohdeyritykselle tappiollisia.
Toimintolaskentamallilla saatujen asiakaskannattavuustietojen perusteella pitäisi toimipisteessä tehdä uusi laskentakierros, jossa ovat mukana valitun toimipisteen kaikki asiakkaat. Tällä tavalla saadaan selville kannattamattomien asiakkaiden osuus toimipisteen koko asiakaskannasta. Mikäli uuden laskentakierroksen perusteella kannattamattomia asiakkaita on hälyttävän paljon, pitää harkita laajennetaanko laskenta koskemaan koko yhtiötä. Toimintolaskentamallin laajentamisen edellytyksenä on laskennassa tarvittavien tietojen keräyksen automatisointi. Sen jälkeen kun kannattamattomat asiakkaat on tunnistettu, voidaan ryhtyä toimenpiteisiin kannattavuuden parantamiseksi.
Tavoitteeseen pääsemiseksi kohdeyritykselle rakennettiin toimintolaskentamalli. Toimintolaskenta toteutettiin kohdeyrityksen yhdessä toimipisteessä ja rajattiin toimipisteen neljään asiakkaaseen. Toimintolaskentamallissa käytetyt toimipiste- ja asiakaskohtaiset luvut on kerätty kohdeyrityksen tietokannasta. Laskentamallissa käytettyjä lukuja muutettiin siten, että kohdeyrityksen todelliset tulos- ja kustannustiedot eivät ole näkyvissä tässä työssä.
Toimintolaskentamallin avulla kohdistettiin toimipisteen kustannuksista 97 prosenttia asiakkaille. Koska suurin osa toimipisteen kustannuksista saatiin kohdistettua asiakkaille aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, voidaan pitää mahdollisena kehittää yrityksen asiakaskannattavuuslaskentaa toimintolaskennan avulla. Toimintolaskentamallilla saadut asiakaskohtaiset tulokset osoittivat, että osa asiakkaista on kohdeyritykselle tappiollisia.
Toimintolaskentamallilla saatujen asiakaskannattavuustietojen perusteella pitäisi toimipisteessä tehdä uusi laskentakierros, jossa ovat mukana valitun toimipisteen kaikki asiakkaat. Tällä tavalla saadaan selville kannattamattomien asiakkaiden osuus toimipisteen koko asiakaskannasta. Mikäli uuden laskentakierroksen perusteella kannattamattomia asiakkaita on hälyttävän paljon, pitää harkita laajennetaanko laskenta koskemaan koko yhtiötä. Toimintolaskentamallin laajentamisen edellytyksenä on laskennassa tarvittavien tietojen keräyksen automatisointi. Sen jälkeen kun kannattamattomat asiakkaat on tunnistettu, voidaan ryhtyä toimenpiteisiin kannattavuuden parantamiseksi.