Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuudet nuorten työpajatoiminnassa. : Elämänhallintaa kuntouttavan työpajatoiminnan avulla.
Saarikoski, Virva (2018)
Saarikoski, Virva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuuksia nuorten työpajatoiminnassa. Opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten sosiaalipedagoginen hevostoiminta sopii osaksi nuorten työpajatoimintaa, ja miten se osaltaan voi auttaa ehkäisemään syrjäytymistä sekä tukemaan osallisuutta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Nuorten työpajoilla työskennelleitä ohjaajia haastatellaan ja kuullaan heidän kokemuksiaan sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta osana pajatyöskentelyä.
Haastattelujen tuloksena selvisi, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta soveltuu toiminnalliseksi menetelmäksi nuorten työpajatoimintaan, ja erityisesti kuntouttavaan työtoimin-taan. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vahvuus kuntouttavan työpajatoiminnan kannalta on se, että siinä yhdistyvät sekä yksilövalmennukselliset elementit että työvalmennus. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta motivoi nuoria mukaan toimintaan ja lisäsi vuorovaikutusta työpajaryhmän sisällä.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on eläinavusteisena menetelmänä Green Care toimintaa. Green Care-toiminnassa yhdistyvät ammattitaito ja luonnon hyvinvointia edistävä vai-kutus. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan orientaatio perustuu sosiaalipedagogiikan teoriaan eli yhteisöllisyyteen, elämyksellisyyteen, toiminnallisuuteen ja dialogisuuteen. Toi-minnalliset ja elämykselliset Green Care- menetelmät sopivat nuorille ja rohkaisevat näitä toimimaan yhdessä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Nuorten työpajoilla työskennelleitä ohjaajia haastatellaan ja kuullaan heidän kokemuksiaan sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta osana pajatyöskentelyä.
Haastattelujen tuloksena selvisi, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta soveltuu toiminnalliseksi menetelmäksi nuorten työpajatoimintaan, ja erityisesti kuntouttavaan työtoimin-taan. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vahvuus kuntouttavan työpajatoiminnan kannalta on se, että siinä yhdistyvät sekä yksilövalmennukselliset elementit että työvalmennus. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta motivoi nuoria mukaan toimintaan ja lisäsi vuorovaikutusta työpajaryhmän sisällä.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on eläinavusteisena menetelmänä Green Care toimintaa. Green Care-toiminnassa yhdistyvät ammattitaito ja luonnon hyvinvointia edistävä vai-kutus. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan orientaatio perustuu sosiaalipedagogiikan teoriaan eli yhteisöllisyyteen, elämyksellisyyteen, toiminnallisuuteen ja dialogisuuteen. Toi-minnalliset ja elämykselliset Green Care- menetelmät sopivat nuorille ja rohkaisevat näitä toimimaan yhdessä.