Askel kohti alustaliiketoimintaa
Jaakkola, Jussi (2018)
Jaakkola, Jussi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia, millaisin eri keinoin pystytään palvelemaan asiakasta paremmin ja millaisia mahdollisuuksia uusien palvelujen kehittäminen tuo yrityksen liiketoimintaan. Päätavoitteena on tutkia, miten alustaliiketoiminnan erilaisia ominaispiirteitä voidaan hyödyntää Veikkaus Oy:n liiketoiminnassa ja päätavoitteena on selvittää tuottaisiko sosiaalinen alusta, sekä alustan verkostovaikutukset lisäarvoa asiakkaille. Opinnäytetyön kolmannessa ja neljännessä luvussa tutustutaan teoreettiseen viitekehykseen palveluliiketoiminnan ja alustaliiketoiminnan näkökulmista. Alustaliiketoiminta ei ole uusi keksintö, sillä ihmiset läpi historian ovat käyneet kauppaa toreilla ja kauppakeskuksissa, jotka tarjoavat kohtaamispaikan tuottajille ja asiakkaille. Kirjallisuus katsauksessa nostetaan esiin tekijöitä, joita yrityksen on tärkeä miettiä, kun kehitetään innovatiivisia palveluja asiakkaille.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon valittiin viisi Veikkauksen asiakasta. Ryhmähaastattelun tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja ajatuksia, jotka käsittelivät sosiaalista pelaamista, sekä eri tekijöitä ja työkaluja, joita asiakkaat käyttivät pelaamisen tueksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että verkostovaikutuksia hyödyntämällä pystytään jakamaan, sekä hyödyntämään keskeistä tietoa, jota syntyy rahapelaamisessa. Dataa hyödyntämällä voidaan löytää uusia mahdollisuuksia palvella asiakasta houkuttelevalla tavalla. Johtopäätöksenä voidaan lisäksi todeta, että Veikkauksen on tunnettava asiakkaan käyttäytyminen, sekä mahdolliset ongelmat, jolloin asioihin voidaan vaikuttaa paremmin.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon valittiin viisi Veikkauksen asiakasta. Ryhmähaastattelun tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja ajatuksia, jotka käsittelivät sosiaalista pelaamista, sekä eri tekijöitä ja työkaluja, joita asiakkaat käyttivät pelaamisen tueksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että verkostovaikutuksia hyödyntämällä pystytään jakamaan, sekä hyödyntämään keskeistä tietoa, jota syntyy rahapelaamisessa. Dataa hyödyntämällä voidaan löytää uusia mahdollisuuksia palvella asiakasta houkuttelevalla tavalla. Johtopäätöksenä voidaan lisäksi todeta, että Veikkauksen on tunnettava asiakkaan käyttäytyminen, sekä mahdolliset ongelmat, jolloin asioihin voidaan vaikuttaa paremmin.