Rotorsegel på fartyg
Eriksson, Simon (2017)
Eriksson, Simon
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194998
Tiivistelmä
Rotorsegel på fartyg är ett alternativ att få ner bunkerförbrukningen. Det här arbetet handlar om just rotorsegel och dess användning ombord på fartyg i dagsläget samt hur de kan komma att användas i framtiden. Arbetet beskriver hur rotorseglen fungerar med hjälp av Magnuseffekten och om de har potential att påverka växthuseffekten till det bättre.
Det är idag få rederier som har installerat rotorsegel ombord på sina fartyg, men intresset har de senaste åren ökat och flera rederier har börjat undersöka om rotorsegel kan vara en bra lösning för miljövänligare sjöfart. I takt med att kunderna blir mer och mer miljömedvetna och vill minska sin egen miljöpåverkan genom klimatvänligare transporter kan användningen av rotorsegel på fartyg tänkas öka. Nya obligatoriska regelverk om effektivare energianvändning och minskade utsläpp av växthusgaser är även det en bidragande orsak till att fler rederier blivit intresserade av rotorsegel.
Det är idag få rederier som har installerat rotorsegel ombord på sina fartyg, men intresset har de senaste åren ökat och flera rederier har börjat undersöka om rotorsegel kan vara en bra lösning för miljövänligare sjöfart. I takt med att kunderna blir mer och mer miljömedvetna och vill minska sin egen miljöpåverkan genom klimatvänligare transporter kan användningen av rotorsegel på fartyg tänkas öka. Nya obligatoriska regelverk om effektivare energianvändning och minskade utsläpp av växthusgaser är även det en bidragande orsak till att fler rederier blivit intresserade av rotorsegel.