Valmentavan esimiehen vuorovaikutusosaaminen
Riihimäki, Marjo (2018)
Riihimäki, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184941
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveydenhuolto on keskellä muutosta. Samaan aikaan myös johtaminen on muuttumassa, kun perinteiset johtamistavat on todettu tehottomiksi ja organisaatiot etsivät uusia tapoja johtaa. Myös Kelassa on tapahtunut merkittäviä muutoksia organisaatiomuutoksen ja johtamisen kehittämisen myötä. Kelan johtamismalliksi on otettu valmentava johtaminen ja esimiehiä on koulutettu käyttämään valmentavaa otetta esimiestyössään. Esimiestyön keskeinen tehtävä on ihmisten kohtaaminen. Kyky sujuvaan vuorovaikutukseen on valmentavan esimiehen yksi tärkeimmistä taidoista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista vuorovaikutusosaamista valmentava esimies tarvitsee Kelan Yhteyskeskuksessa. Tarkoituksena oli saada kuvaus esimiestyön tilanteesta ja mahdollisista kehityskohteista. Kohderyhmänä olivat kaikki Yhteyskeskuksen 23 lähiesimiestä. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen.
Tulokset osoittivat vuorovaikutusosaamisen merkityksen, koska Yhteyskeskuksen esimiehet kertoivat tarvitsevansa työssään monipuolisia vuorovaikutustaitoja. Esimiesten vuorovaikutus alaisten kanssa oli lisääntynyt valmentavan esimiestyön myötä ja esimiehet kertoivat kiinnittäneensä vuorovaikutustilanteissa enemmän huomiota käyttäytymiseensä. Tulokset osoittivat, että esimiehiltä löytyi halua käyttää valmentavaa työotetta ja kehittää omaa osaamistaan. Esimiestyössä esiintyi kuitenkin haasteita ja valmentavan esimiehen taitoja harjoitellaan vielä. Jatkossa esimiesten osaamista tulee ylläpitää ja lisätä jatkokoulutuksilla sekä työyhteisössä tapahtuvalla esimiestyön seurannalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista vuorovaikutusosaamista valmentava esimies tarvitsee Kelan Yhteyskeskuksessa. Tarkoituksena oli saada kuvaus esimiestyön tilanteesta ja mahdollisista kehityskohteista. Kohderyhmänä olivat kaikki Yhteyskeskuksen 23 lähiesimiestä. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttämällä. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen.
Tulokset osoittivat vuorovaikutusosaamisen merkityksen, koska Yhteyskeskuksen esimiehet kertoivat tarvitsevansa työssään monipuolisia vuorovaikutustaitoja. Esimiesten vuorovaikutus alaisten kanssa oli lisääntynyt valmentavan esimiestyön myötä ja esimiehet kertoivat kiinnittäneensä vuorovaikutustilanteissa enemmän huomiota käyttäytymiseensä. Tulokset osoittivat, että esimiehiltä löytyi halua käyttää valmentavaa työotetta ja kehittää omaa osaamistaan. Esimiestyössä esiintyi kuitenkin haasteita ja valmentavan esimiehen taitoja harjoitellaan vielä. Jatkossa esimiesten osaamista tulee ylläpitää ja lisätä jatkokoulutuksilla sekä työyhteisössä tapahtuvalla esimiestyön seurannalla.