Saku Sammakon salaiset koodit : Mediataitoviikon suunnittelu ja toteuttaminen Vilinäntalojen päiväkodeille
Immonen, Oona; Halme, Oona (2018)
Immonen, Oona
Halme, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184925
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli antaa Vilinäntalojen lastentarhanopettajille konkreettisia keinoja mediakasvatuksen toteuttamiseen sekä alentaa mediakasvatuksen toteuttamisen kynnystä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden päivityksen yhteydessä mediakasvatuksen roolia korostettiin entisestään. Aiheeseen olikin tärkeää tarttua.
Toiminnan suunnittelua varten toteutimme Vilinäntalojen lastentarhanopettajille alkukartoituskyselyn, jonka avulla selvitimme mediakasvatuksen senhetkisiä toteutustapoja ja -tottumuksia. Kyselyn tulosten perusteella mediakasvatuksen käsitteen avaamiselle ja aiheen syventämiselle oli tarvetta.
Suunnittelimme kyselyn pohjalta Vilinäntaloille mediakasvatusaiheisen viikon ajalle 5.-9.2.2018, jolloin oli myös valtakunnallinen Mediataitoviikko. Viikko toteutettiin Vilinäntalojen kaikissa viidessä päiväkodissa, joista kahdessa olimme itse mukana. Toiminta oli suunnattu 4–6-vuotiaille lapsille.
Mediataitoviikkoon osallistuneet lapset työstivät ja toteuttivat lastentarhanopettajan opastuksella erilaisia tehtäviä, joissa hyödynnettiin mediaa eri tavoin.
Lapsia innostavana juonena oli Vilinäntalojen maskotin Saku Sammakon katoaminen. Sakun salainen koodi oli kadonnut. Joka päivä mediakasvatustoiminnan jälkeen lapsille annettiin uusi vihje kadonneesta koodista. Vihjeen avulla koodinpalanen etsittiin päiväkodista. Koodinpalasista muodostettiin viimeisenä päivänä kokonainen koodi, joka kertoi median eri osa-alueista. Hyödynsimme median osa-alueista radiota, televisiota, tablettia, uutisia ja sanomalehtiä.
Toiminnan suunnittelua varten toteutimme Vilinäntalojen lastentarhanopettajille alkukartoituskyselyn, jonka avulla selvitimme mediakasvatuksen senhetkisiä toteutustapoja ja -tottumuksia. Kyselyn tulosten perusteella mediakasvatuksen käsitteen avaamiselle ja aiheen syventämiselle oli tarvetta.
Suunnittelimme kyselyn pohjalta Vilinäntaloille mediakasvatusaiheisen viikon ajalle 5.-9.2.2018, jolloin oli myös valtakunnallinen Mediataitoviikko. Viikko toteutettiin Vilinäntalojen kaikissa viidessä päiväkodissa, joista kahdessa olimme itse mukana. Toiminta oli suunnattu 4–6-vuotiaille lapsille.
Mediataitoviikkoon osallistuneet lapset työstivät ja toteuttivat lastentarhanopettajan opastuksella erilaisia tehtäviä, joissa hyödynnettiin mediaa eri tavoin.
Lapsia innostavana juonena oli Vilinäntalojen maskotin Saku Sammakon katoaminen. Sakun salainen koodi oli kadonnut. Joka päivä mediakasvatustoiminnan jälkeen lapsille annettiin uusi vihje kadonneesta koodista. Vihjeen avulla koodinpalanen etsittiin päiväkodista. Koodinpalasista muodostettiin viimeisenä päivänä kokonainen koodi, joka kertoi median eri osa-alueista. Hyödynsimme median osa-alueista radiota, televisiota, tablettia, uutisia ja sanomalehtiä.