Soratien kulutuskerroksen hienoainespitoisuuden vaikututus pintakelirikkoon
Tuominen, Matias (2018)
Tuominen, Matias
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174852
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin pintakelirikon aiheuttamia ongelmia ja onko tien kulutuskerroksen hienoainespitoisuudella vai-kutusta siihen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko hienoainespitoisuuden liisäminen kulutuskerrosmurskeeseen pintakelirikkoherkillä teillä järkevää ja perusteltua. Tehtävänä oli myös vertailla ja tutkia miten tien rakeisuuskäyrä ja hienoainespitoisuus ovat muuttuneet ajan kuluessa materiaalin ottoalueelta, kun se on sorastettu tielle. Työssä käsiteltiin myös yleisesti kelirikon aiheuttamia ongelmia sorateillä.
Työhön valittiin kohteiksi seurantaan kuusi tietä Suonenjoen alueurakasta ja yksi tie Juvan alueurakasta. Työssä selostettiin Nurmeksessa tehtyä vaihtoehtoista tien parannusmenetelmää kivutuhkalla. Pintakelirikkohavainnot tehtiin keväällä ja syksyllä 2017. Pesuseulontakokeisiin tarvittavat näytteet otettiin teiltä kesällä 2017. Apuna teoria-osuudessa käytettiin rakennusalan kirjallisuutta ja julkaisuja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin rakeisuuden muutoksia teillä materiaalin ottoalueittain. Pintakelirikon esiintymistä ja havaintoja teiltä tutkittiin jokaisen tien osalta erikseen. Tuloksia voidaan käyttää apuna sorastuksen suunnittelussa ja mietittäessä oikeanlaista mursketta soratielle.
Työhön valittiin kohteiksi seurantaan kuusi tietä Suonenjoen alueurakasta ja yksi tie Juvan alueurakasta. Työssä selostettiin Nurmeksessa tehtyä vaihtoehtoista tien parannusmenetelmää kivutuhkalla. Pintakelirikkohavainnot tehtiin keväällä ja syksyllä 2017. Pesuseulontakokeisiin tarvittavat näytteet otettiin teiltä kesällä 2017. Apuna teoria-osuudessa käytettiin rakennusalan kirjallisuutta ja julkaisuja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin rakeisuuden muutoksia teillä materiaalin ottoalueittain. Pintakelirikon esiintymistä ja havaintoja teiltä tutkittiin jokaisen tien osalta erikseen. Tuloksia voidaan käyttää apuna sorastuksen suunnittelussa ja mietittäessä oikeanlaista mursketta soratielle.