Huoltokirja asuinkerrostaloissa
Hakala, Arttu (2018)
Hakala, Arttu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164758
Tiivistelmä
Tavoitteena oli luoda Lujatalo Oy:lle ajantasainen sekä helppokäyttöinen huoltokirjapohja, jolla saadaan aika- ja kustannussäästöjä. Lujatalo Oy:n aiemmin käyttämä asuinkerrostalojen huoltokirjapohja perustui vuosituhannen vaihteessa tulleeseen lakimuutokseen. Laki huoltokirjoista ei ole muuttunut, mutta teknologian kehittyminen asettaa huoltokirjalle uudet vaatimukset. Pohjan lisäksi ongelmana oli nähty huoltokirjan laatimisen ohjeistus. Huoltokirjan tekemiseen kului liikaa aikaa työnjohdolta. Ohjeiden ollessa selkeitä saa-daan ajallista säästöä huoltokirjan laadinnassa. Kiinteistön omistaja tai elinkaarihankeen toteuttaja saa kustannussäästöjä siten, että huoltokirjasta saadaan selkeää tietoa kiinteistön kunnossapidosta kiinteistön pidol
le, jolloin kohteissa säästytään suurilta korjauksilta.
Huoltokirjapohjan ja -ohjeiden kehitys aloitettiin syksyllä 2017 laatimalla huoltokirja ensimmäiseen kerrosta-lokohteeseen. Kohteessa etsittiin työnjohdon kanssa ongelmakohtia, mitkä tekivät huoltokirjan laatimisesta hankalaa. Näiden ongelmakohtien selvittämiseksi tehtiin myös kyselytutkimus. Kyselytutkimus suunnattiin 240:lle Itä-Suomen ja Uudenmaan alueiden toimihenkilöille Lujatalo Oy:ssä. Kyselyyn osallistui kymmenen prosenttia vastaanottajista.
Kyselyn ja ensimmäisen kohteen havaintojen pohjalta tehtiin päivitetty versio huoltokirjapohjasta ja laadittiin uudet ohjeet vanhojen rinnalle. Kehitettyjä ohjeita testattiin käytännössä seuraavaksi valmistuvalla kerrosta-lotyömaalla. Ohjeistus ja päivitetty pohja nopeutti huoltokirjan laadintaa lähes kuukaudella. Opinnäytetyössä pohditaan myös huoltokirjoja digitaalisen rakentamisen ja kansainvälistymisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin huoltokirjapohja ja ohjeistus, joita voidaan kehittää eteenpäin toimitilarakentamiseen. Tavoitteena oli saavuttaa kehitystyöllä aikasäästöjä. Tähän tavoitteeseen päästiin koekoh-teissa. Toimihenkilöt, joilla ei ole aiempaa kokemusta huoltokirjojen laadinnasta, saavat tukea ohjeista, ja näin ollen laadintaprosessi nopeutuu.
le, jolloin kohteissa säästytään suurilta korjauksilta.
Huoltokirjapohjan ja -ohjeiden kehitys aloitettiin syksyllä 2017 laatimalla huoltokirja ensimmäiseen kerrosta-lokohteeseen. Kohteessa etsittiin työnjohdon kanssa ongelmakohtia, mitkä tekivät huoltokirjan laatimisesta hankalaa. Näiden ongelmakohtien selvittämiseksi tehtiin myös kyselytutkimus. Kyselytutkimus suunnattiin 240:lle Itä-Suomen ja Uudenmaan alueiden toimihenkilöille Lujatalo Oy:ssä. Kyselyyn osallistui kymmenen prosenttia vastaanottajista.
Kyselyn ja ensimmäisen kohteen havaintojen pohjalta tehtiin päivitetty versio huoltokirjapohjasta ja laadittiin uudet ohjeet vanhojen rinnalle. Kehitettyjä ohjeita testattiin käytännössä seuraavaksi valmistuvalla kerrosta-lotyömaalla. Ohjeistus ja päivitetty pohja nopeutti huoltokirjan laadintaa lähes kuukaudella. Opinnäytetyössä pohditaan myös huoltokirjoja digitaalisen rakentamisen ja kansainvälistymisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin huoltokirjapohja ja ohjeistus, joita voidaan kehittää eteenpäin toimitilarakentamiseen. Tavoitteena oli saavuttaa kehitystyöllä aikasäästöjä. Tähän tavoitteeseen päästiin koekoh-teissa. Toimihenkilöt, joilla ei ole aiempaa kokemusta huoltokirjojen laadinnasta, saavat tukea ohjeista, ja näin ollen laadintaprosessi nopeutuu.