Työelämälähtöinen oppimisympäristö : BisnesAkatemia 2.0 Salon IoT-park
Reijonen, Marjo-Riitta (2018)
Reijonen, Marjo-Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä toiveita ja haasteita ammattikorkeakoulun työelämälähtöisessä uudessa oppimisympäristössä on. Työssä tutkitaan, millaisia edellytyksiä ja mahdollisuuksia uudet tilat Salon IoT-Campuksella korkeakoulun toiminnalle ja opiskelijoiden oppimisympäristölle mahdollistavat.
Päätiedonkeruumenetelmänä teorian rinnalla on paneelikeskustelut, jotka käydään eri oppimisympäristöön vaikuttavien ihmisryhmien välillä. Vastaajat koostuvat ammattikorkeakoulun valituista edustajista, opettajista ja valmentajista sekä opiskelijaryhmästä.
Työtä johdattaa jo konkreettisen muuton kokeneen ympäristön aito muutoksen tarve. Muutoksen tarve keskittyy keväällä 2018 ja jatkossakin kehittyvään henkiseen ja digitaaliseen oppimisympäristöön.
Tulokset vahvistavat, että opiskelijat tarvitsevat ympärilleen enemmän innostavia ja tukevia henkilöitä, toimivia digitaalisia alustoja, joita voi hyödyntää myös työelämässä sekä luonnollisia kohtaamisia mahdollisten yhteistyökumppanien kanssa. Opiskelijoiden, opettajien, valmentajien ja koko ammattikorkeakoulun tarpeisiin pitäisi tulla tyydytystä uusien oppimistilojen suunnittelun sekä sijainnin ansiosta.
Opinnäytetyön loppuosio sisältää valmiita hyödynnettäviä ideoita ja työkaluaihioita BisnesAkatemian toimintaan ja työelämälähtöisen ympäristön hyödyntämiseen. Ideat keskittyvät arvioinnin päivittämiseen ja helpottamiseen, digitaalisiin alustoihin, sekä jo olemassa olevien tapahtumien selkeyttämiseen. Työkaluissa pyritään ottamaan huomioon myös yhteistyössä toimivat yritykset.
Päätiedonkeruumenetelmänä teorian rinnalla on paneelikeskustelut, jotka käydään eri oppimisympäristöön vaikuttavien ihmisryhmien välillä. Vastaajat koostuvat ammattikorkeakoulun valituista edustajista, opettajista ja valmentajista sekä opiskelijaryhmästä.
Työtä johdattaa jo konkreettisen muuton kokeneen ympäristön aito muutoksen tarve. Muutoksen tarve keskittyy keväällä 2018 ja jatkossakin kehittyvään henkiseen ja digitaaliseen oppimisympäristöön.
Tulokset vahvistavat, että opiskelijat tarvitsevat ympärilleen enemmän innostavia ja tukevia henkilöitä, toimivia digitaalisia alustoja, joita voi hyödyntää myös työelämässä sekä luonnollisia kohtaamisia mahdollisten yhteistyökumppanien kanssa. Opiskelijoiden, opettajien, valmentajien ja koko ammattikorkeakoulun tarpeisiin pitäisi tulla tyydytystä uusien oppimistilojen suunnittelun sekä sijainnin ansiosta.
Opinnäytetyön loppuosio sisältää valmiita hyödynnettäviä ideoita ja työkaluaihioita BisnesAkatemian toimintaan ja työelämälähtöisen ympäristön hyödyntämiseen. Ideat keskittyvät arvioinnin päivittämiseen ja helpottamiseen, digitaalisiin alustoihin, sekä jo olemassa olevien tapahtumien selkeyttämiseen. Työkaluissa pyritään ottamaan huomioon myös yhteistyössä toimivat yritykset.