Storification in Global Wellbeing Tourism Marketing
Lahtinen, Emmi (2018)
Lahtinen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134670
Tiivistelmä
Hyvinvointimatkailu on kasvava trendi matkailun alalla, ja sen odotetaan kasvavan lisää tulevan vuosikymmenen aikana. Syitä tähän ovat maailmanlaajuinen ikääntyminen, kasvava stressi jokapäiväisessä elämässä sekä muuttoaalto suurkaupunkeihin, joissa on kasvavia päästöongelmia. Tarinallistaminen on kasvava trendi businessmuotoilussa, koska kuluttajat saavat yhä helpommin tietoonsa yritysten arvosteluja ja tietoja, minkä lisäksi he hakevat yhä kokonaisvaltaisempia elämyksiä. Tarinallistaminen tarjoaa yrityksille mahdollisuuden erottua tarjonnasta, ja se tuo yrityksen lähemmäs asiakasta tunnetasolla.
Tarinakone toivoi opinnäytetyöltä esimerkkejä sellaisista hyvinvointimatkailuyrityksistä Suomen ulkopuolelta, jotka hyödyntävät tarinallistamista markkinoinnissaan. Tehtävänä oli käydä läpi hyvinvointimatkailuyrityksiä ja poimia joukosta ne, jotka näyttivät käyttävän markkinoissaan tarinallistamisen elementtejä. Löydettyjä yrityksiä lähestyttiin sähköpostitse lisäkysymyksillä.
Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutkimusta ja dokumenttianalyysia. Tutkimukset veivät satojen erilaisten hyvinvointimatkailuyritysten kotisivuille, joista lopulta 45 yritystä sai sähköposteihinsa pyynnön osallistua tutkimukseen, joka liittyi tarinallistamisen käyttöön. Noin 10 % lähestytyistä yrityksistä osallistui tutkimukseen.
Oletuksena oli, ettei tarinallistamista käytetä Suomen ulkopuolisissa hyvinvointimatkailuyrityksissä vielä nimeksikään, ja tämä olettamus piti myös paikkansa. Jokaisesta yrityksestä löytyi tarinallistamisen elementtejä, mutta kokonaisvaltaista tarinallistamista ei käytetty yhdessäkään. Jokaisesta vastanneesta yrityksestä tehtiin oma tapauksensa, jossa tarkasteltiin yrityksen tarinallistamista. Näille yrityksille tehtiin lopuksi myös ehdotelmat, kuinka tarinallistamista voisi alkaa hyödyntämään markkinoinnissa.
Tarinakone toivoi opinnäytetyöltä esimerkkejä sellaisista hyvinvointimatkailuyrityksistä Suomen ulkopuolelta, jotka hyödyntävät tarinallistamista markkinoinnissaan. Tehtävänä oli käydä läpi hyvinvointimatkailuyrityksiä ja poimia joukosta ne, jotka näyttivät käyttävän markkinoissaan tarinallistamisen elementtejä. Löydettyjä yrityksiä lähestyttiin sähköpostitse lisäkysymyksillä.
Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutkimusta ja dokumenttianalyysia. Tutkimukset veivät satojen erilaisten hyvinvointimatkailuyritysten kotisivuille, joista lopulta 45 yritystä sai sähköposteihinsa pyynnön osallistua tutkimukseen, joka liittyi tarinallistamisen käyttöön. Noin 10 % lähestytyistä yrityksistä osallistui tutkimukseen.
Oletuksena oli, ettei tarinallistamista käytetä Suomen ulkopuolisissa hyvinvointimatkailuyrityksissä vielä nimeksikään, ja tämä olettamus piti myös paikkansa. Jokaisesta yrityksestä löytyi tarinallistamisen elementtejä, mutta kokonaisvaltaista tarinallistamista ei käytetty yhdessäkään. Jokaisesta vastanneesta yrityksestä tehtiin oma tapauksensa, jossa tarkasteltiin yrityksen tarinallistamista. Näille yrityksille tehtiin lopuksi myös ehdotelmat, kuinka tarinallistamista voisi alkaa hyödyntämään markkinoinnissa.