Kulujen Kohdistaminen - LähiTapiola Satakunta Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Palomäki, Rami (2018)
Palomäki, Rami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää kohdeyrityksen työntekijöiden työnajan jakautuminen yrityksen eri toiminnoille. Syynä tähän oli suuri liikennevakuutusten kannansiirto Keskusyhtiöltä alueyhtiöille ja näin ollen loppuvuosi 2017 oli budjetoitava uudelleen. Tavoitteena oli saada yritykselle työajanjakaumat sen eri osastoilta toiminnoittain ja lopulta tehdä yhteenveto koko yrityksen työajanjakaumasta sen eri toiminnoille. Saadut luvut olivat mukana loppuvuoden 2017 budjetoinnissa, kun kuluja kohdistettiin toiminnoille. Tutkimuksen osaongelmia oli selvittää kuinka jokaisen työntekijän työaika jakautuu eritoiminnoille, kuinka työaika jakaantuu osastoittain ja kuinka työaika jakautuu koko yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin laskentatoimen teoriaa johdon laskentatoimen, toimintolaskennan ja budjetoinnin osalta. Teoriaosassa käsiteltiin myös kohdeyrityksen toiminnot, jotta lukijan on helpompi sisäistää tutkimustulokset.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä kohdeyrityksen työntekijöiltä ja sen pohjalta suoritettiin työajanjako osastoittain toiminnoille ja edelleen koko yrityksen työajanjako toiminnoille. Saadut tunnusluvut olivat prosentteina ja sovellettavissa toimintolaskennassa kuluja kohdistettaessa.
Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin sen, että vakuutusten hoito –toiminnolle kohdistui muutaman prosenttiyksikön enemmän työaikaa kuin vakuutusten hankinta –toiminnolle. Tämä johtanee kohdeyrityksessä joihinkin toimenpiteisiin tai vähintään keskusteluihin henkilökunnan kanssa. Pitkällä tähtäimellä ei ole yritykselle kannattavaa, että asiakashankintaan kohdistuu vähemmän työaikaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin laskentatoimen teoriaa johdon laskentatoimen, toimintolaskennan ja budjetoinnin osalta. Teoriaosassa käsiteltiin myös kohdeyrityksen toiminnot, jotta lukijan on helpompi sisäistää tutkimustulokset.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä kohdeyrityksen työntekijöiltä ja sen pohjalta suoritettiin työajanjako osastoittain toiminnoille ja edelleen koko yrityksen työajanjako toiminnoille. Saadut tunnusluvut olivat prosentteina ja sovellettavissa toimintolaskennassa kuluja kohdistettaessa.
Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin sen, että vakuutusten hoito –toiminnolle kohdistui muutaman prosenttiyksikön enemmän työaikaa kuin vakuutusten hankinta –toiminnolle. Tämä johtanee kohdeyrityksessä joihinkin toimenpiteisiin tai vähintään keskusteluihin henkilökunnan kanssa. Pitkällä tähtäimellä ei ole yritykselle kannattavaa, että asiakashankintaan kohdistuu vähemmän työaikaa.