Sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymiseen
Paro, Heidi (2018)
Paro, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124583
Tiivistelmä
Työ toteutettiin syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana. Tämän työn tavoitteena on tutkimuksen
pohjalta selvittää, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut sosiaalisen median
myötä. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen sosiaalisen median
markkinointiin ja mikä on yleinen kuluttajan asenne tällaista markkinointia kohtaan.Pääongelmana oli kysymys siitä, vaikuttaako sosiaalinen media kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Kysymystä lähdettiin avaamaan alakysymysten avulla, kuten kysymyksillä, tekeekö
kuluttaja ostopäätöksiään perustuen sosiaalisessa mediassa näkyvään mainontaan
tai kokeeko kuluttaja saavansa sosiaalisen median kautta itselleen uusia tarpeita.
Sosiaalisen median roolin on ennustettu kasvavan entisestään mm. tekoälyn ja digitalisaation
jatkuvan kehityksen myötä. Tämän takia oli myös tärkeää osoittaa kysely juuri niille
henkilöille jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, iästä riippumatta.
Teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinaympäristöä sekä sen muutoksia ja trendejä.
Tämän jälkeen avataan sosiaalista mediaa ja sen sovelluksia, sekä sitä, miten markkinointia
toteutetaan näissä sovelluksissa. Viimeisenä, ostokäyttäytymisen laajaa käsitettä lähdettiin
avaamaan sen tärkeimmillä tekijöillä kuten demograafisilla- ja psykologisilla tekijöillä
sekä ulkopuolisilla vaikuttajilla kuten mainonnalla ja markkinoinnilla.
Tutkimusosaan käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely tehtiin
Webropol-kyselyalustalle ja siihen vastasi 206 sosiaalisen median käyttäjää.
pohjalta selvittää, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut sosiaalisen median
myötä. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen sosiaalisen median
markkinointiin ja mikä on yleinen kuluttajan asenne tällaista markkinointia kohtaan.Pääongelmana oli kysymys siitä, vaikuttaako sosiaalinen media kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Kysymystä lähdettiin avaamaan alakysymysten avulla, kuten kysymyksillä, tekeekö
kuluttaja ostopäätöksiään perustuen sosiaalisessa mediassa näkyvään mainontaan
tai kokeeko kuluttaja saavansa sosiaalisen median kautta itselleen uusia tarpeita.
Sosiaalisen median roolin on ennustettu kasvavan entisestään mm. tekoälyn ja digitalisaation
jatkuvan kehityksen myötä. Tämän takia oli myös tärkeää osoittaa kysely juuri niille
henkilöille jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, iästä riippumatta.
Teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinaympäristöä sekä sen muutoksia ja trendejä.
Tämän jälkeen avataan sosiaalista mediaa ja sen sovelluksia, sekä sitä, miten markkinointia
toteutetaan näissä sovelluksissa. Viimeisenä, ostokäyttäytymisen laajaa käsitettä lähdettiin
avaamaan sen tärkeimmillä tekijöillä kuten demograafisilla- ja psykologisilla tekijöillä
sekä ulkopuolisilla vaikuttajilla kuten mainonnalla ja markkinoinnilla.
Tutkimusosaan käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely tehtiin
Webropol-kyselyalustalle ja siihen vastasi 206 sosiaalisen median käyttäjää.