Hoitoelvytys ensihoidossa - opetusvideo Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Mattinen, Maiju; Sandell, Tatu (2018)
Mattinen, Maiju
Sandell, Tatu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124550
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo hoitoelvytyksestä ensihoidossa. Opetusvideo tehtiin Saimaan ammattikorkeakoulun käyttöön ja se on tarkoitettu osaksi perustason ensihoidon oppimateriaalia. Opetusvideon lisäksi opinnäytetyö sisältää laadullisen tutkimuksen tuotetusta opetusvideosta.
Opetusvideoon tarvittava teoriatieto kerättiin suomalaisesta ensihoitokirjallisuudesta ja vuoden 2016 elvytyksen Käypä hoito -suosituksesta. Opinnäytetyön raportissa käytettiin lisäksi ulkomaalaisia lähteitä. Opinnäytetyöraportissa käsiteltiin sekä sydän- että ei sydänperäinen elottomuus, tarvittava anatomia ja fysiologia sekä hoitoelvytyksen suorittaminen eri tilanteissa. Opetusvideossa puolestaan päädyttiin käsittelemään pääasiallisesti vain sydänperäistä elottomuutta, jotta videosta tulisi mahdollisimman selkeä ja sopivan pituinen. Opetusvideo jaettiin sisällöllisesti teoriaosuuteen ja simuloituun hoitoelvytystilanteeseen.
Tuotetun opetusvideon soveltuvuutta opetusmateriaaliksi selvitettiin laadullisella tutkimuksella. Tutkimuksen kohderyhmänä oli perustason ensihoidon opintoja suorittava ensihoitajaopiskelijaryhmä. Palautteen antaneet opiskelijat kokivat videon antaneen heille uutta tietoa hoitoelvytyksestä aikaisemmasta elvytyskokemuksesta riippumatta. Etenkin videon tarjoama oikeaoppinen mallisuoritus koettiin oppimisen kannalta tärkeäksi. Kaiken kaikkiaan opetusvideo todettiin hyväksi lisäksi opetusmateriaaliin. Kyselyn tulokset eivät enää johtaneet videon muokkaamiseen.
Opetusvideoon tarvittava teoriatieto kerättiin suomalaisesta ensihoitokirjallisuudesta ja vuoden 2016 elvytyksen Käypä hoito -suosituksesta. Opinnäytetyön raportissa käytettiin lisäksi ulkomaalaisia lähteitä. Opinnäytetyöraportissa käsiteltiin sekä sydän- että ei sydänperäinen elottomuus, tarvittava anatomia ja fysiologia sekä hoitoelvytyksen suorittaminen eri tilanteissa. Opetusvideossa puolestaan päädyttiin käsittelemään pääasiallisesti vain sydänperäistä elottomuutta, jotta videosta tulisi mahdollisimman selkeä ja sopivan pituinen. Opetusvideo jaettiin sisällöllisesti teoriaosuuteen ja simuloituun hoitoelvytystilanteeseen.
Tuotetun opetusvideon soveltuvuutta opetusmateriaaliksi selvitettiin laadullisella tutkimuksella. Tutkimuksen kohderyhmänä oli perustason ensihoidon opintoja suorittava ensihoitajaopiskelijaryhmä. Palautteen antaneet opiskelijat kokivat videon antaneen heille uutta tietoa hoitoelvytyksestä aikaisemmasta elvytyskokemuksesta riippumatta. Etenkin videon tarjoama oikeaoppinen mallisuoritus koettiin oppimisen kannalta tärkeäksi. Kaiken kaikkiaan opetusvideo todettiin hyväksi lisäksi opetusmateriaaliin. Kyselyn tulokset eivät enää johtaneet videon muokkaamiseen.