Duara Travelsin markkinointiviestinnän kehittäminen
Häkkinen, Jonna; Mollel, Malaika (2018)
Häkkinen, Jonna
Mollel, Malaika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114505
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö kertoo start up -yritys Duara Travelsin markkinointiviestinnän ja näkyvyyden kehittämisestä. Työn pyrkimyksen oli selvittää Duara Travelsin markkinointiviestinnän ongelmakohdat ja ideoida näihin konkreettisia kehitysehdotuksia. Yritys voi tulevaisuudessa laittaa kehitysehdotukset käytäntöön ja tällä tavoin edistää Duara Travelsin näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tutkimustyö sijoittui loppysyksylle 2017 ja keväälle 2018.
Opinnäytetyön teoriaperustana käydään läpi Duara Travelsin taustaa, yritykseen liittyviä matkailualan ilmiöitä sekä markkinointiviestintää. Markkinointiviestintäosuus käsittelee markkinointiviestinnän muotoja, digitaalista markkinointia sekä sosiaalisen median markkinointia. Teoriapohjasta saatiin apua kyselyn rakentamiseen, jonka tuloksista löydettiin ratkaisuja tutkimusongelmiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa, sillä tämä sopi parhaiten tutkimuksen tarkoitusperiin. Opinnäytetyön tutkimusongelmien pohjalta tehtiin kysely, joka julkaistiin 15.1.2018. Kyselyssä kartoitettiin Duara Travelsin vetovoimatekijöitä sekä tunnettuutta ja kohderyhmäksi kohdistettiin matkailusta kiinnostuneet henkilöt. Tutkimuksen avulla selvisi, että yritys ei ole vielä saavuttanut suurta tunnettuutta, mutta kyselyyn vastanneiden kiinnostus Duara Travelsin tarjoamia palveluita kohtaan on huomattava. Kyselyn mukaan vastaajien käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja Instagram, joissa yrityksen kannattaa painottaa markkinointiaan.
Opinnäytetyö oli onnistunut, sillä tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tutkimusongelmiin löydettiin ratkaisut ja työssä saatiin selvitettyä yritykselle toimivia markkinointiviestinnän keinoja. Näkyvyytensä ja tunnettavuutensa parantamiseksi Duara Travelsin tulisi lisätä aktiivisuuttaan Pr-toiminnassa ja yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä vaihtaa lähestymistapa sekaantumispohjaisesta keskustelupohjaiseen markkinointiviestintään. Kokonaisuudessaan Duara Travelsin tulisi kehittää huolellinen viestintäsuunnitelma digitaaliselle markkinoinnilleen edistääkseen kasvuaan.
Opinnäytetyön teoriaperustana käydään läpi Duara Travelsin taustaa, yritykseen liittyviä matkailualan ilmiöitä sekä markkinointiviestintää. Markkinointiviestintäosuus käsittelee markkinointiviestinnän muotoja, digitaalista markkinointia sekä sosiaalisen median markkinointia. Teoriapohjasta saatiin apua kyselyn rakentamiseen, jonka tuloksista löydettiin ratkaisuja tutkimusongelmiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa, sillä tämä sopi parhaiten tutkimuksen tarkoitusperiin. Opinnäytetyön tutkimusongelmien pohjalta tehtiin kysely, joka julkaistiin 15.1.2018. Kyselyssä kartoitettiin Duara Travelsin vetovoimatekijöitä sekä tunnettuutta ja kohderyhmäksi kohdistettiin matkailusta kiinnostuneet henkilöt. Tutkimuksen avulla selvisi, että yritys ei ole vielä saavuttanut suurta tunnettuutta, mutta kyselyyn vastanneiden kiinnostus Duara Travelsin tarjoamia palveluita kohtaan on huomattava. Kyselyn mukaan vastaajien käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja Instagram, joissa yrityksen kannattaa painottaa markkinointiaan.
Opinnäytetyö oli onnistunut, sillä tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tutkimusongelmiin löydettiin ratkaisut ja työssä saatiin selvitettyä yritykselle toimivia markkinointiviestinnän keinoja. Näkyvyytensä ja tunnettavuutensa parantamiseksi Duara Travelsin tulisi lisätä aktiivisuuttaan Pr-toiminnassa ja yrityksen sosiaalisen median kanavissa sekä vaihtaa lähestymistapa sekaantumispohjaisesta keskustelupohjaiseen markkinointiviestintään. Kokonaisuudessaan Duara Travelsin tulisi kehittää huolellinen viestintäsuunnitelma digitaaliselle markkinoinnilleen edistääkseen kasvuaan.