Pelien livestriimaamisen katsominen
Rusanen, Miko (2018)
Rusanen, Miko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114446
Tiivistelmä
Pelien livestriimaaminen on kasvanut räjähdysmäisesti 2010-luvulla. Twitch.tv julkaistiin 2011 ja on suuri syy siihen miksi pelien livestriimaaminen on niin suosittua tänä päivänä. Opinnäyetyön tarkoituksena on tutkia, että miksi ihmiset haluavat katsoa, kun toinen henkilö pelaa pelejä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi Twitch.tv striimausalustan näkökulmasta, että mikä pelistriimi on ja mitä asioita siihen liittyy. Lisäksi tarkastellaan kolmea eri pelien livestriimausalustaa ja kahta samaan aihealueeseen liittyvää tutkimusta.
Tutkimusosuudessa laadittiin kyselylomake Google Forms työkalun avulla. Tutkimusryhmäksi valikoitui eri ammattikorkeakoulujen 3.vuosikurssin tietojenkäsittelyn opiskelijat. Kyselyyn saatiin vastauksia 161 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ei ole vain yksittäistä syytä miksi ihmiset katsovat pelien livestriimaamista vaan siihen voi olla monia syitä. Esiin kuitenkin nousi muutamia asioita, jotka olivat suositumpia kuin toiset.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi Twitch.tv striimausalustan näkökulmasta, että mikä pelistriimi on ja mitä asioita siihen liittyy. Lisäksi tarkastellaan kolmea eri pelien livestriimausalustaa ja kahta samaan aihealueeseen liittyvää tutkimusta.
Tutkimusosuudessa laadittiin kyselylomake Google Forms työkalun avulla. Tutkimusryhmäksi valikoitui eri ammattikorkeakoulujen 3.vuosikurssin tietojenkäsittelyn opiskelijat. Kyselyyn saatiin vastauksia 161 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ei ole vain yksittäistä syytä miksi ihmiset katsovat pelien livestriimaamista vaan siihen voi olla monia syitä. Esiin kuitenkin nousi muutamia asioita, jotka olivat suositumpia kuin toiset.