Pelihahmon 3D-mallintaminen ja liittäminen interaktiiviseksi pelimoottoriin
Viitanen, Tomi (2018)
Viitanen, Tomi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pelihahmo mobiilipeliin, osana toimeksiantajayrityksen Nopia Oy:n isompaa peliprojektia. Tässä työssä käydään läpi 3D-pelihahmon kehityksen työvaiheita hyödyntäen pelinkehitysympäristö Unitya ja 3D-mallinnusohjelma Blenderia. Lopuksi selvitetään, miten hahmo saadaan interaktiiviseksi käyttäjälle.
Pelihahmon kehitys aloitetaan suunnittelemalla konsepti, jonka jälkeen tutustaan miten 2D-kuva voidaan muuttaa kolmiulotteiseksi mallinnukseksi. Seuraavaksi hahmolle luodaan lyhyitä animaatioita ja tutustutaan, miten ne saadaan lopulliseen mobiilipeliin.
Lisäksi opinnäytetyössä selvennettään 3D-ohjelmistojen peruskäsitteitä sekä pelimoottorin etuja.
Pelihahmon kehitys aloitetaan suunnittelemalla konsepti, jonka jälkeen tutustaan miten 2D-kuva voidaan muuttaa kolmiulotteiseksi mallinnukseksi. Seuraavaksi hahmolle luodaan lyhyitä animaatioita ja tutustutaan, miten ne saadaan lopulliseen mobiilipeliin.
Lisäksi opinnäytetyössä selvennettään 3D-ohjelmistojen peruskäsitteitä sekä pelimoottorin etuja.