Asiakastyytyväisyys Kullo Golfissa
Simonen, Janni (2018)
Simonen, Janni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104398
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Kullo Golfiin ja sen tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, mihin asiakkaat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä ja missä olisi vielä kehitettävää. Työ rajattiin asiakkaiden tyytyväisyyden tutkimiseen, eikä työssä käsitelty henkilöstön ajatuksia.
Raportti koostuu empiirisestä osasta, sekä teoriasta. Teoriaosassa perehdytään palveluun, palvelun laatuun ja asiakastyytyväisyyteen, sekä avataan niihin liittyviä käsitteitä Internetja kirjalähteiden avulla. Empiirisessä osassa puolestaan käsitellään tutkimustuloksia, jotka on esitelty työn loppupuolella kuvioin ja taulukoin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Tässä tutkimuksessa aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, jossa asiakkaat saivat arvioida Kullo Golfin ja ravintolan palveluita, sekä kentän ja klubitalon puitteita. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin yrityksessä käytössä olevan ZEF-arviointikoneen avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Kullo Golfin asiakkaat olivat tyytyväisiä yritykseen ja palveluihin. Tutkimus osoitti Kullo Golfin toiminnan olevan hyvällä tasolla sekä, että yrityksen toiminta ja sen kehittäminen selvästi kiinnostaa myös asiakkaita. Kyselyyn vastanneilta tuli kehitysehdotuksia liittyen muun muassa kentän puitteisiin, klubitiloihin, sekä ravintolan tarjontaan. Kehityskohteiden perusteella yritykselle laadittiin kehitysehdotuksia, joista osaa ideoitiin pidemmälle. Jotkut näistä kehitysehdotuksista ovat helposti toteutettavissa, osa taas vaatii hieman enemmän resursseja ja tarkempaa suunnittelua.
Tällä työllä on merkitystä toimeksiantajalle, sillä työn perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus saada käsitys siitä, millä tasolla heidän asiakastyytyväisyytensä tällä hetkellä on. Tutkimuksen avulla Kullo Golf saa hahmotettua tärkeimpiä kehityskohteitaan, joiden perusteella myös kehittää toimintaansa ja näin nostettua asiakastyytyväisyyden tasoaan entisestään.
Raportti koostuu empiirisestä osasta, sekä teoriasta. Teoriaosassa perehdytään palveluun, palvelun laatuun ja asiakastyytyväisyyteen, sekä avataan niihin liittyviä käsitteitä Internetja kirjalähteiden avulla. Empiirisessä osassa puolestaan käsitellään tutkimustuloksia, jotka on esitelty työn loppupuolella kuvioin ja taulukoin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Tässä tutkimuksessa aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, jossa asiakkaat saivat arvioida Kullo Golfin ja ravintolan palveluita, sekä kentän ja klubitalon puitteita. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin yrityksessä käytössä olevan ZEF-arviointikoneen avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Kullo Golfin asiakkaat olivat tyytyväisiä yritykseen ja palveluihin. Tutkimus osoitti Kullo Golfin toiminnan olevan hyvällä tasolla sekä, että yrityksen toiminta ja sen kehittäminen selvästi kiinnostaa myös asiakkaita. Kyselyyn vastanneilta tuli kehitysehdotuksia liittyen muun muassa kentän puitteisiin, klubitiloihin, sekä ravintolan tarjontaan. Kehityskohteiden perusteella yritykselle laadittiin kehitysehdotuksia, joista osaa ideoitiin pidemmälle. Jotkut näistä kehitysehdotuksista ovat helposti toteutettavissa, osa taas vaatii hieman enemmän resursseja ja tarkempaa suunnittelua.
Tällä työllä on merkitystä toimeksiantajalle, sillä työn perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus saada käsitys siitä, millä tasolla heidän asiakastyytyväisyytensä tällä hetkellä on. Tutkimuksen avulla Kullo Golf saa hahmotettua tärkeimpiä kehityskohteitaan, joiden perusteella myös kehittää toimintaansa ja näin nostettua asiakastyytyväisyyden tasoaan entisestään.