Verkkokaupan hakukonenäkyvyyden parantaminen
Hietaranta, Jenni (2018)
Hietaranta, Jenni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104392
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan hakukonenäkyvyyden parantamista Googlessa. Työ tehtiin toimeksiantona metsästysaiheiselle verkkokaupalle, joka halusi saada enemmän näkyvyyttä yritystoiminnalleen. Tarkoituksena oli tutkia, miten yrityksen hakukonenäkyvyyttä saadaan parannettua ja tehdä hakukoneoptimointi verkkokauppasivustolle. Tavoitteena oli saada tietyt hakusanat sijoittumaan Googlessa ensimmäiselle tulossivulle, jolloin kävijämäärät voivat kasvaa.
Teoreettinen viitekehys antaa lukijalle yleiskuvan Googlen historiasta, yrityksen tämänhetkisestä tilasta ja siitä, kuinka Google toimii hakukoneena. Teoriassa on käyty läpi hakukoneoptimoinnin hyötyjä ja perehdytty siihen, miten hakukoneoptimointi suoritetaan teknisesti. Lisäksi on esitelty kävijäseurantaan tarkoitettua työkalua Google Analyticsia ja hakusanamainontaa Google AdWordsin avulla. Empiirisessä osassa tehtiin hakukoneoptimointi käyttäen opinnäytetyössä esiteltyjä menetelmiä.
Tekninen hakukoneoptimointi saatiin onnistuneesti suoritettua sivustolle valituilla menetelmillä. Kävijämäärät analysoitiin käyttämällä Google Analyticsia. Tulosten analysoinnin jälkeen voidaan todeta, että hakukoneoptimointi paransi toimeksiantajan verkkokauppasivuston näkyvyyttä siten, että hakutulokset sijoittuivat ensimmäiselle sivulle. Kävijämäärät lisääntyivät noin 8 prosenttia ja liikevaihdon kasvua oli havaittavissa.
Teoreettinen viitekehys antaa lukijalle yleiskuvan Googlen historiasta, yrityksen tämänhetkisestä tilasta ja siitä, kuinka Google toimii hakukoneena. Teoriassa on käyty läpi hakukoneoptimoinnin hyötyjä ja perehdytty siihen, miten hakukoneoptimointi suoritetaan teknisesti. Lisäksi on esitelty kävijäseurantaan tarkoitettua työkalua Google Analyticsia ja hakusanamainontaa Google AdWordsin avulla. Empiirisessä osassa tehtiin hakukoneoptimointi käyttäen opinnäytetyössä esiteltyjä menetelmiä.
Tekninen hakukoneoptimointi saatiin onnistuneesti suoritettua sivustolle valituilla menetelmillä. Kävijämäärät analysoitiin käyttämällä Google Analyticsia. Tulosten analysoinnin jälkeen voidaan todeta, että hakukoneoptimointi paransi toimeksiantajan verkkokauppasivuston näkyvyyttä siten, että hakutulokset sijoittuivat ensimmäiselle sivulle. Kävijämäärät lisääntyivät noin 8 prosenttia ja liikevaihdon kasvua oli havaittavissa.