Myyntiin ja markkinointiin liittyvien liiketoimintamallien ja prosessien tehostaminen
Pakarinen, Mika (2018)
Pakarinen, Mika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104378
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä oululaiselle yritykselle. Työssä käsiteltiin yrityksen sisäisiä myyntiin ja markkinointiin liittyviä prosesseja sekä tutkittiin sen aluemyyntipäälliköiden ajankäyttöä. Työn tavoite oli tuottaa yritysjohdolle ulkopuolista tutkimustietoa yrityksen liiketoimintamallien ja prosessien nykytilasta sekä tutkia kenttämyyjien toiminnan suunnitelmallisuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella teemahaastattelulla sekä havannoimalla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen palveluksessa toimivaa kolmea aluemyyntipäällikköä, toimitusjohtajaa sekä yrityksen ulkopuolista asiantuntijamyyjää. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulokset antoivat ajantasaista tietoa yrityksen nykytilasta. Tulevaisuudessa niitä tullaan käyttämään yritysjohdon apuvälineenä päätöksenteossa. Tutkimustulokset kuvasivat kenttämyyjien ajankäyttöä, suunnitelmallisuutta sekä liiketoimintamallin toimivuutta
Yrityksen tulisi päivittää liiketoimintastrategiansa. Yrityksen täytyisi myös lisätä uusien asiakkuuksien määrää. Kehittyäkseen yrityksen olisi pystyttävä tuottamaan asiakkailleen jotakin lisäarvoa verrattuna sen kilpailijoihin. Liiketoiminnan kannalta tärkeimpien avainasiakkuuksien kehittämiseen olisi myös panostettava muita enemmän.
Kieli suomi
Sivuja 44 Liitteet 3 Liitesivumäärä 4
Tutkimus toteutettiin laadullisella teemahaastattelulla sekä havannoimalla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen palveluksessa toimivaa kolmea aluemyyntipäällikköä, toimitusjohtajaa sekä yrityksen ulkopuolista asiantuntijamyyjää. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulokset antoivat ajantasaista tietoa yrityksen nykytilasta. Tulevaisuudessa niitä tullaan käyttämään yritysjohdon apuvälineenä päätöksenteossa. Tutkimustulokset kuvasivat kenttämyyjien ajankäyttöä, suunnitelmallisuutta sekä liiketoimintamallin toimivuutta
Yrityksen tulisi päivittää liiketoimintastrategiansa. Yrityksen täytyisi myös lisätä uusien asiakkuuksien määrää. Kehittyäkseen yrityksen olisi pystyttävä tuottamaan asiakkailleen jotakin lisäarvoa verrattuna sen kilpailijoihin. Liiketoiminnan kannalta tärkeimpien avainasiakkuuksien kehittämiseen olisi myös panostettava muita enemmän.
Kieli suomi
Sivuja 44 Liitteet 3 Liitesivumäärä 4