Svarar sexualundervisningen i högstadiet mot de krav läroplanen ställer? : En litteraturöversikt
Ailio, Alexandra (2017)
Ailio, Alexandra
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094337
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin yhteistyönä hoitotyön tutkimussäätiön, Hotus, kanssa.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää löytyykö tutkimuksellista näyttöä väitteelle, seksuaa-liopetus ei vastaa opetussuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin järjestelmällistä katsausta. Materiaali arvioitiin kriittises-ti. Kriittisessä arvioinnissa käytettiin Crowe Critical Appraisal Tool CCAT menetelmää. Tutkimuksen käytetty materiaali oli CCAT;in mukaan korkeaa laatua.
Teoreettiseksi kehykseksi valittiin Nottingham Jamesin teoria haastavasta opetusmene-telmästä luokassa. Teoriassa keskitytään parantamaan opetusmenetelmiä.
Tutkimuksen mukaan seksuaaliopetus vastaa opetussuunnitelman vaatimuksia, mutta opettajat ja oppilaat toivoisivat enemmän vaihtelua mm. opetusmenetelmissä ja materiaa-lissa.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää löytyykö tutkimuksellista näyttöä väitteelle, seksuaa-liopetus ei vastaa opetussuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin järjestelmällistä katsausta. Materiaali arvioitiin kriittises-ti. Kriittisessä arvioinnissa käytettiin Crowe Critical Appraisal Tool CCAT menetelmää. Tutkimuksen käytetty materiaali oli CCAT;in mukaan korkeaa laatua.
Teoreettiseksi kehykseksi valittiin Nottingham Jamesin teoria haastavasta opetusmene-telmästä luokassa. Teoriassa keskitytään parantamaan opetusmenetelmiä.
Tutkimuksen mukaan seksuaaliopetus vastaa opetussuunnitelman vaatimuksia, mutta opettajat ja oppilaat toivoisivat enemmän vaihtelua mm. opetusmenetelmissä ja materiaa-lissa.