Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa : Case SOK
Lattunen-Sauvonsaari, Jarna (2018)
Lattunen-Sauvonsaari, Jarna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten SOK:n kannattaisi rakentaa työnantajabrändiään sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa ja LinkedInissä. Tutkielmassa selvitetään teorioihin ja aikaisempiin tutkimuksiin nojaten, miten työnantajabrändiä kannattaa rakentaa sosiaalisessa mediassa, sekä tehdään käytännön benchmarking-tutkimus SOK:n lisäksi seitsemän muun yrityksen (Kesko, Lidl, Stockmann, KONE, Finnair, OP-ryhmä ja Google) työnantajabrändiä tukevasta viestinnästä Facebookissa ja LinkedInissä.
Tutkimusaineisto koostuu yhteensä 683 Facebook-julkaisusta ja 238 LinkedIn-julkaisusta ajalla 1.11.2017–22.1.2018. Eri yritysten Facebook- ja LinkedIn-sivujen sisältöjä tarkastelen luokitteluanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan eri yrityksillä on erilaiset sosiaalisen median strategiat erityisesti Facebookissa työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Facebookissa Kesko, KONE ja Google painottivat viestinnässään myös työnantajabrändäystä, kun taas muilla tutkimukseen valituilla yrityksillä painottuivat enemmän muut aiheet. LinkedInissä SOK, Kesko, Lidl, Google, Finnair ja Stockmann tukivat vahvasti työnantajabrändäystä, kun taas KONE ja OP-ryhmä julkaisivat melko paljon myös muuta kuin työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä.
Tutkimuksen tulosten mukaan yritykset eivät julkaisseet Facebookissa ja LinkedInissä kovin monipuolista työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä. LinkedInissä julkaistiin eniten työpaikkailmoituksia ja jonkin verran yrityksen menestyksestä ja työntekijöiden omasta työstä kertovia sisältöjä. Facebookissa työnantajabrändiä tukeva viestintä liittyi yrityksen menestykseen, vastuullisuuteen ja hyväntekeväisyyteen, työpaikkailmoituksiin sekä työntekijöiden työn esittelyihin.
SOK julkaisi tutkimusajankohtana HR:n omilla Facebook- ja LinkedIn-sivuilla lähinnä vain rekrytointi-ilmoituksia. Jatkossa SOK:n kannattaisi julkaista huomattavasti aktiivisemmin ja monipuolisemmin työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä molemmissa medioissa ja hyödyntää enemmän muun muassa liiketoiminnan ja viestinnän tuottamien valmiiden sisältöjen jakamista sosiaalisessa mediassa. Näin HR:n Facebook- ja LinkedIn-tilit tukisivat aidosti SOK:n työnantajabrändäystä.
Tutkimusaineisto koostuu yhteensä 683 Facebook-julkaisusta ja 238 LinkedIn-julkaisusta ajalla 1.11.2017–22.1.2018. Eri yritysten Facebook- ja LinkedIn-sivujen sisältöjä tarkastelen luokitteluanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan eri yrityksillä on erilaiset sosiaalisen median strategiat erityisesti Facebookissa työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Facebookissa Kesko, KONE ja Google painottivat viestinnässään myös työnantajabrändäystä, kun taas muilla tutkimukseen valituilla yrityksillä painottuivat enemmän muut aiheet. LinkedInissä SOK, Kesko, Lidl, Google, Finnair ja Stockmann tukivat vahvasti työnantajabrändäystä, kun taas KONE ja OP-ryhmä julkaisivat melko paljon myös muuta kuin työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä.
Tutkimuksen tulosten mukaan yritykset eivät julkaisseet Facebookissa ja LinkedInissä kovin monipuolista työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä. LinkedInissä julkaistiin eniten työpaikkailmoituksia ja jonkin verran yrityksen menestyksestä ja työntekijöiden omasta työstä kertovia sisältöjä. Facebookissa työnantajabrändiä tukeva viestintä liittyi yrityksen menestykseen, vastuullisuuteen ja hyväntekeväisyyteen, työpaikkailmoituksiin sekä työntekijöiden työn esittelyihin.
SOK julkaisi tutkimusajankohtana HR:n omilla Facebook- ja LinkedIn-sivuilla lähinnä vain rekrytointi-ilmoituksia. Jatkossa SOK:n kannattaisi julkaista huomattavasti aktiivisemmin ja monipuolisemmin työnantajabrändäystä tukevaa sisältöä molemmissa medioissa ja hyödyntää enemmän muun muassa liiketoiminnan ja viestinnän tuottamien valmiiden sisältöjen jakamista sosiaalisessa mediassa. Näin HR:n Facebook- ja LinkedIn-tilit tukisivat aidosti SOK:n työnantajabrändäystä.