Kirjastoammatillisuuden uusi suunta : Tapaustutkimus: Pohjois-Pohjanmaan yleiset kirjastot
Hekkala, Heidi-Maria (2018)
Hekkala, Heidi-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094329
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selventää sitä, millaisia osaamistarpeita ja vaatimuksia uusi kirjastoammatillisuus asettaa kirjastoammattilaisille. Tätä tutkin viitekehyksessäni ja tapaustutkimuksen kautta. Tapaustutkimuksessa kartoitetaan sitä, millaista osaamista Pohjois-Pohjanmaan yleisistä kirjastoista jo löytyy suhteessa uuden kirjastoammatillisuuden osaamistarpeisiin ja vaatimuksiin tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen, esiintymistaitojen ja tapahtumaosaamisen sekä asiakaspalveluosaamisen osa-alueilla tarkasteltuna. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, onko näillä osa-alueilla mahdollisia koulutustarpeita tai toiveita. Työn toimeksiantajana toimi Oulun kaupunginkirjasto ja välillisesti Pohjois-Pohjanmaan maakunnallinen arviointiryhmä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joissa käsittelen osaamisen johtamista ja kehittämistä yleisissä kirjastoissa ja uudistuvaa kirjastoammatillisuutta. Uudistuvan kirjastoammatillisuuden luvussa esittelen uuden kirjastoammatillisuuden osaamistarpeita ja vaatimuksia. Opinnäytetyön tietoperustan kirjoittamisessa hyödynsin monipuolisesti erilaisia ajankohtaisia ja kirjastoalaa käsitteleviä painettuja ja sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastoanalyysiä. Opinnäytetyön tapaustutkimus on toteutettu Pohjois-Pohjanmaan yleisiin kirjastoihin jaetun osaamiskartoituskyselystä valikoitujen osa-alueiden vastausten koonnin ja analyysin kautta. Nämä valikoidut osa-alueet ovat tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen, esiintymistaitojen ja tapahtumaosaamisen sekä asiakaspalveluosaamisen osa-alueet.
Opinnäytetyön tutkimusosan yhteenvetona voidaan todeta, että Pohjois-Pohjanmaan yleisissä kirjastoissa uuden kirjastoammatillisten osaamistarpeisiin ja vaatimuksiin vastataan tutkittavilla osa-alueilla suhteellisen hyvin. Varsinaista osaamisvajetta ei noussut esiin miltään osa-alueelta. Tutkimustulosten perusteella kaikilta osa-alueilta osaamista löytyy keskitetysti muun muassa työryhmien muodossa. Koulutushalukkuutta löytyi kaikilta tutkittavilla osa-alueilta.
Opinnäytetyöni tutkimusosan tuloksia on tarkoitus hyödyntää osana hanketta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan myös hyödyntää esimerkiksi alueellisen koulutussuunnittelun tukena ja laajemman tutkimuksen pohja-aineistona. Lisäksi opinnäytetyössä esitellyn kirjastoammatillisuuden ydintehtävän myötä voidaan nähdä syy kirjastoammatillisuuden säilymiselle myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joissa käsittelen osaamisen johtamista ja kehittämistä yleisissä kirjastoissa ja uudistuvaa kirjastoammatillisuutta. Uudistuvan kirjastoammatillisuuden luvussa esittelen uuden kirjastoammatillisuuden osaamistarpeita ja vaatimuksia. Opinnäytetyön tietoperustan kirjoittamisessa hyödynsin monipuolisesti erilaisia ajankohtaisia ja kirjastoalaa käsitteleviä painettuja ja sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastoanalyysiä. Opinnäytetyön tapaustutkimus on toteutettu Pohjois-Pohjanmaan yleisiin kirjastoihin jaetun osaamiskartoituskyselystä valikoitujen osa-alueiden vastausten koonnin ja analyysin kautta. Nämä valikoidut osa-alueet ovat tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen, esiintymistaitojen ja tapahtumaosaamisen sekä asiakaspalveluosaamisen osa-alueet.
Opinnäytetyön tutkimusosan yhteenvetona voidaan todeta, että Pohjois-Pohjanmaan yleisissä kirjastoissa uuden kirjastoammatillisten osaamistarpeisiin ja vaatimuksiin vastataan tutkittavilla osa-alueilla suhteellisen hyvin. Varsinaista osaamisvajetta ei noussut esiin miltään osa-alueelta. Tutkimustulosten perusteella kaikilta osa-alueilta osaamista löytyy keskitetysti muun muassa työryhmien muodossa. Koulutushalukkuutta löytyi kaikilta tutkittavilla osa-alueilta.
Opinnäytetyöni tutkimusosan tuloksia on tarkoitus hyödyntää osana hanketta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan myös hyödyntää esimerkiksi alueellisen koulutussuunnittelun tukena ja laajemman tutkimuksen pohja-aineistona. Lisäksi opinnäytetyössä esitellyn kirjastoammatillisuuden ydintehtävän myötä voidaan nähdä syy kirjastoammatillisuuden säilymiselle myös tulevaisuudessa.