Matkustajien turvatarkastusprosessin mittaaminen – Case Finavia
Vaari, Antti-Ville (2018)
Vaari, Antti-Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkustajien turvatarkastusprosessia ja tunnistaa ja määritellä siitä tehokkuuden mittaamisen kannalta oleelliset arvot. Opinnäytetyön tuloksena luotiin pohja yhtenäiselle mittaristolle, jonka avulla pystytään paremmin arvioimaan muutosten vaikutusta turvatarkastusprosessiin, löytämään prosessista kehityskohteita ja parantamaan prosessin ennustettavuutta. Lisäksi päästään vertailemaan erilaisten pisteiden tuottoa tarkemmin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Finavian kanssa.
Opinnäytetyön merkittävimpinä tiedonlähteinä käytettiin havainnointia, sekä asiantuntijahaastatteluja. Lisäksi suoritettiin aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin selvittämään prosessia koskevat reunaehdot ja vaatimukset. Havainnointivaiheessa prosessiin tutustuttiin syvällisemmin useassa eri kohteessa. Havainnoinnin aikana myös kokeiltiin erilaisia mittausmenetelmiä. Haastatteluvaiheessa pyrittiin selvittämään, minkälaisista mittareista olisi yrityksen kannalta eniten hyötyä. Tarkoituksena oli löytää parhaiten kaikkia palvelevat mittarit.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että prossissa osana olevat ihmiset vaikeuttavat prosessin mittaamista. Tästä huolimatta prosessista oli selkeästi löydettävissä tärkeimmät mittauskohteet. Tärkeimpinä näistä olivat turvatarkastuksen jonotusaika, turvatarkastuksen läpimenneiden matkustajien ja käsimatkatavaroiden määrä, sekä keskimääräinen läpimenoaika. Lopputuloksena muodos-tettiin esitykset yhteensä kahdeksasta prosessia kuvaavasta avainarvosta ja määritelmät kuudelle eri osaprosessille.
Opinnäytetyön tuloksena saatuja avainlukuja tulisi seuraavaksi lähteä mittaamaan isommalla otannalla, jotta niiden käytettävyyttä päästäisiin paremmin tarkastelemaan. Samalla tulisi lähteä kehittämään prosessista saatavan datan seurantaa ja analyysiä. Sen jälkeen kun data on helpommin käytettävässä muodossa, voitaisiin sitä yhdistää muuhun toimintaympäristöstä saatavaan tietoon, jolloin voitaisiin löytää aivan uudenlaisia vaikutussuhteita prosessien välillä.
Opinnäytetyön merkittävimpinä tiedonlähteinä käytettiin havainnointia, sekä asiantuntijahaastatteluja. Lisäksi suoritettiin aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin selvittämään prosessia koskevat reunaehdot ja vaatimukset. Havainnointivaiheessa prosessiin tutustuttiin syvällisemmin useassa eri kohteessa. Havainnoinnin aikana myös kokeiltiin erilaisia mittausmenetelmiä. Haastatteluvaiheessa pyrittiin selvittämään, minkälaisista mittareista olisi yrityksen kannalta eniten hyötyä. Tarkoituksena oli löytää parhaiten kaikkia palvelevat mittarit.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että prossissa osana olevat ihmiset vaikeuttavat prosessin mittaamista. Tästä huolimatta prosessista oli selkeästi löydettävissä tärkeimmät mittauskohteet. Tärkeimpinä näistä olivat turvatarkastuksen jonotusaika, turvatarkastuksen läpimenneiden matkustajien ja käsimatkatavaroiden määrä, sekä keskimääräinen läpimenoaika. Lopputuloksena muodos-tettiin esitykset yhteensä kahdeksasta prosessia kuvaavasta avainarvosta ja määritelmät kuudelle eri osaprosessille.
Opinnäytetyön tuloksena saatuja avainlukuja tulisi seuraavaksi lähteä mittaamaan isommalla otannalla, jotta niiden käytettävyyttä päästäisiin paremmin tarkastelemaan. Samalla tulisi lähteä kehittämään prosessista saatavan datan seurantaa ja analyysiä. Sen jälkeen kun data on helpommin käytettävässä muodossa, voitaisiin sitä yhdistää muuhun toimintaympäristöstä saatavaan tietoon, jolloin voitaisiin löytää aivan uudenlaisia vaikutussuhteita prosessien välillä.