Terveyden edistämisen koulutus Metropolia Ammattikorkeakoulun tutkintovastaavien ja osaamisaluepäälliköiden näkökulmasta : laadullinen kysely
Palmroos, Sakari; Remes, Elina; Tiitu, Julia (2017)
Palmroos, Sakari
Remes, Elina
Tiitu, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää avoimen kyselyn avulla Metropolia Ammattikorkeakoulun tutkintovastaavien ja osaamisaluepäälliköiden näkemyksiä terveyden edistämisen koulutuksesta. Tämä opinnäytetyö on osa kansainvälistä Health Promotion Program -hanketta, jonka tarkoituksena on terveyden edistämisen osaamis- ja koulutustarpeiden kartoittaminen. Tavoitteena hankkeessa on saatujen tulosten hyödyntäminen eri tutkintoalojen terveyden edistämisen osaamisen kehittämisessä suunnittelemalla ammatti- ja ammattikorkeakouluihin uusia opintojaksoja.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimustyyliä, ja sen aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Avoin kyselylomake laadittiin sähköiselle eLomake -pohjalle, ja se lähetettiin sähköpostitse yhteensä 20 osallistujalle. Osallistujiksi valittiin 10 tutkintovastaavaa ja 10 osaamisaluepäällikköä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista selvisi, että terveyden edistäminen ilmenee tutkinto-ohjelmissa ja osaamisalueilla eri tavoin. Yhden näkökulman mukaan se esiintyy lähinnä orientoivassa ohjauksessa. Se voitaisiin huomioida näkyvämmin tutkinto-ohjelman tai tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmissa. Esimerkiksi opiskelijoiden tietoisuutta terveyden edistämisestä haluttaisiin lisätä. Osa vastaajista koki, että terveyden edistäminen huomioidaan tällä hetkellä opetussuunnitelmassa, ja että näyttöön perustuvaa opetusta tulisi tarjota myös tulevaisuudessa. Toisaalta ilmeni, että yhdellä osaamisalueella terveyden edistäminen on keskeistä kaikessa opetuksessa.
Tulosten perusteella oli todettavissa, että terveyden edistäminen ei ilmene kaikilla aloilla niin paljon kuin yleisesti ottaen voisi ajatella. Se on olennaisena osana vain joillakin osaamisalueilla. Yksittäisiä osaamisalueita voisi tulevaisuudessa tutkia tarkemmin yksityiskohtaisen näkemyksen saamiseksi.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimustyyliä, ja sen aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Avoin kyselylomake laadittiin sähköiselle eLomake -pohjalle, ja se lähetettiin sähköpostitse yhteensä 20 osallistujalle. Osallistujiksi valittiin 10 tutkintovastaavaa ja 10 osaamisaluepäällikköä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista selvisi, että terveyden edistäminen ilmenee tutkinto-ohjelmissa ja osaamisalueilla eri tavoin. Yhden näkökulman mukaan se esiintyy lähinnä orientoivassa ohjauksessa. Se voitaisiin huomioida näkyvämmin tutkinto-ohjelman tai tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmissa. Esimerkiksi opiskelijoiden tietoisuutta terveyden edistämisestä haluttaisiin lisätä. Osa vastaajista koki, että terveyden edistäminen huomioidaan tällä hetkellä opetussuunnitelmassa, ja että näyttöön perustuvaa opetusta tulisi tarjota myös tulevaisuudessa. Toisaalta ilmeni, että yhdellä osaamisalueella terveyden edistäminen on keskeistä kaikessa opetuksessa.
Tulosten perusteella oli todettavissa, että terveyden edistäminen ei ilmene kaikilla aloilla niin paljon kuin yleisesti ottaen voisi ajatella. Se on olennaisena osana vain joillakin osaamisalueilla. Yksittäisiä osaamisalueita voisi tulevaisuudessa tutkia tarkemmin yksityiskohtaisen näkemyksen saamiseksi.