VERKKO-OPPIMATERIAALIN TEKEMINEN ELEKTRONISET NAVIGOINTIJÄRJESTELMÄT –OPINTOJAKSOA VARTEN
Huhtamäki, Hannu (2018)
Huhtamäki, Hannu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä elektroniset navigointijärjestelmät -opintojaksoa varten oppimateriaalia, jota opettajat voivat käyttää apuna opetuksessa. Materiaali on käytännönläheistä ja helppolukuista. Työssä elektronisia navigointijärjestelmiä käsiteltiin yleisellä tasolla, koska kaupallisten tuotteiden yksityiskohtainen kuvailu ei ole oppimateriaalissa tarkoituksenmukaista.
Opettaja voi tarpeen vaatiessa käydä tarkemmin läpi aiheita oman harkintansa mukaan. Laivoilla on käytössä eri valmistajien järjestelmiä ja niistä eri sukupolvien versioita. Kaikki järjestelmät poikkeavat teknisesti toisistaan niin paljon, että selkeyden takia oppimateriaalin teksti on pidetty yksinkertaisena. Oppimateriaalin tarkoitus on helpottaa opetusta ja kannustaa opiskelijaa aktiiviseen tiedonhakuun.
Oppimateriaali sisältää käsiteltävään asiaan liittyviä videolinkkejä internetistä, muita nettilinkkejä, tehtäviä oppimisen tueksi ja vastaukset kysymyksiin. Tehtävien avulla opiskelija voi testata oppimistaan ja opettaja voi arvioida, kuinka hyvin opiskelija on ymmärtänyt aihealueen asiat.
Opettaja voi tarpeen vaatiessa käydä tarkemmin läpi aiheita oman harkintansa mukaan. Laivoilla on käytössä eri valmistajien järjestelmiä ja niistä eri sukupolvien versioita. Kaikki järjestelmät poikkeavat teknisesti toisistaan niin paljon, että selkeyden takia oppimateriaalin teksti on pidetty yksinkertaisena. Oppimateriaalin tarkoitus on helpottaa opetusta ja kannustaa opiskelijaa aktiiviseen tiedonhakuun.
Oppimateriaali sisältää käsiteltävään asiaan liittyviä videolinkkejä internetistä, muita nettilinkkejä, tehtäviä oppimisen tueksi ja vastaukset kysymyksiin. Tehtävien avulla opiskelija voi testata oppimistaan ja opettaja voi arvioida, kuinka hyvin opiskelija on ymmärtänyt aihealueen asiat.