Brändin tunnettuuden parantaminen : Kehittämissuunnitelma: CDLC.CO
Mäntylä, Juho-Antti (2018)
Mäntylä, Juho-Antti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia brändin tunnettuuden parantamiseen keskittynyt kehittämissuunnitelma autoharrasteyhteisönä ja –mediana toimivalle CDLC.CO:lle. Kehittämissuunnitelman tavoitteena oli selvittää CDLC.CO:n tunnettuuteen vaikuttavat erityispiirteet, kartoittaa sen kaltaisten kansainvälisten toimijoiden erottautumisen avaintekijät ja tuoda niiden avulla esille sisällöntuotantoa koskevia parannusehdotuksia, sekä tarjota uusia näkökulmia toiminnan kehittämistä varten.
Työn teoriaosassa keskityttiin brändiin ja brändiyhteisöön, sekä niiden rakentamiseen. Näiden lisäksi tarkasteltiin bränduskollisuuden ja tunnettuuden käsitteitä, sekä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan tunnettuuden parantamisen työkaluna. Koska harrasteautoyhteisöjen ympärille rakennettu liiketoiminta on Suomessa vielä uutta haluttiin teoriaosassa käsiteltyjä asioita avata lukijalle toimeksiantajasta esitettyjen käytännön esimerkkien kautta.
Brändin tunnettuuden kehittämistä käsittelevän teorian pohjalta rakennettiin runko konkreettiselle kehittämistyölle, joka päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena kirjoituspöytätutkimuksena. Kehittämistyössä käytetyiksi menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysi, sekä benchmarkingiin pohjautuva vertailuanalyysi. Vertailua varten valittiin tutkimuskohteiksi kolme tunnettua kansainvälistä autoharrasteyhteisönä ja –mediana toimivaa toimijaa, jotka harjoittivat CDLC.CO:n kaltaista toimintaa.
SWOT-analyysin avulla työssä pyrittiin kartoittamaan kunkin vertailukohteen ominaisuuksia ja tavoitteena oli tuoda näkökulmia siihen mitkä tekijät tuottavat niille lisäarvoa ja toimivat ratkaisevassa asemassa niiden menestyksen takana. Vertailuanalyysiä hyödyntämällä taas vertailtiin samaan toimialaan keskittyneitä kansainvälisiä toimijoita sekä niiden hyödyntämiä toimintamalleja eri osa-alueilla. Vertailtavina toiminnan osa-alueina olivat tutkimuskohteiden verkkosivut ja blogi, keskustelufoorumi, tapahtuma-toiminta, tuotemyynti ja verkkokauppa sekä sosiaalinen media. Vertailun tavoitteena oli tuoda esille parempia toimintatapoja, joita CDLC.CO pystyisi soveltamaan omassa toiminnassaan tunnettuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotos, joka tarjoaa lukijalle kokonaiskuvan siitä miten harrasteautoyhteisön konsepti toimii ja mitä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia se tarjoaa. Tämän opinnäytetyön hyöty kohdistuu ensisijaisesti CDLC.CO:lle, jolle työstä tehdyn laajan kartoituksen kautta he saivat käyttöönsä kehittämissehdotuksia sekä laajan kokonaiskuvan siitä kuinka muut kansainväliset autoharrasteyhteisöt toimivat. Tämän opinnäytetyön merkitys on välittömin CDLC.CO:lle ja Suomen autoharrasteyhteisöjen tulevaisuudelle. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat, sillä tämä työ tarjoaa mahdollisuuden myös jatkotutkimuksille.
Työn teoriaosassa keskityttiin brändiin ja brändiyhteisöön, sekä niiden rakentamiseen. Näiden lisäksi tarkasteltiin bränduskollisuuden ja tunnettuuden käsitteitä, sekä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan tunnettuuden parantamisen työkaluna. Koska harrasteautoyhteisöjen ympärille rakennettu liiketoiminta on Suomessa vielä uutta haluttiin teoriaosassa käsiteltyjä asioita avata lukijalle toimeksiantajasta esitettyjen käytännön esimerkkien kautta.
Brändin tunnettuuden kehittämistä käsittelevän teorian pohjalta rakennettiin runko konkreettiselle kehittämistyölle, joka päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena kirjoituspöytätutkimuksena. Kehittämistyössä käytetyiksi menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysi, sekä benchmarkingiin pohjautuva vertailuanalyysi. Vertailua varten valittiin tutkimuskohteiksi kolme tunnettua kansainvälistä autoharrasteyhteisönä ja –mediana toimivaa toimijaa, jotka harjoittivat CDLC.CO:n kaltaista toimintaa.
SWOT-analyysin avulla työssä pyrittiin kartoittamaan kunkin vertailukohteen ominaisuuksia ja tavoitteena oli tuoda näkökulmia siihen mitkä tekijät tuottavat niille lisäarvoa ja toimivat ratkaisevassa asemassa niiden menestyksen takana. Vertailuanalyysiä hyödyntämällä taas vertailtiin samaan toimialaan keskittyneitä kansainvälisiä toimijoita sekä niiden hyödyntämiä toimintamalleja eri osa-alueilla. Vertailtavina toiminnan osa-alueina olivat tutkimuskohteiden verkkosivut ja blogi, keskustelufoorumi, tapahtuma-toiminta, tuotemyynti ja verkkokauppa sekä sosiaalinen media. Vertailun tavoitteena oli tuoda esille parempia toimintatapoja, joita CDLC.CO pystyisi soveltamaan omassa toiminnassaan tunnettuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotos, joka tarjoaa lukijalle kokonaiskuvan siitä miten harrasteautoyhteisön konsepti toimii ja mitä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia se tarjoaa. Tämän opinnäytetyön hyöty kohdistuu ensisijaisesti CDLC.CO:lle, jolle työstä tehdyn laajan kartoituksen kautta he saivat käyttöönsä kehittämissehdotuksia sekä laajan kokonaiskuvan siitä kuinka muut kansainväliset autoharrasteyhteisöt toimivat. Tämän opinnäytetyön merkitys on välittömin CDLC.CO:lle ja Suomen autoharrasteyhteisöjen tulevaisuudelle. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat, sillä tämä työ tarjoaa mahdollisuuden myös jatkotutkimuksille.