Sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun perehdytysmateriaalin sisällön analysointi kirurgian poliklinikalla
Herttuainen, Jelena; Jalomäki, Jenni (2018)
Herttuainen, Jelena
Jalomäki, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kirurgian poliklinikan jo olemassa oleva sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun perehdytysmateriaalin sisältö. Tavoitteena on, että saatua tietoa voidaan hyödyntää ohjattuun harjoitteluun tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytyksen kehittämisessä. Opinnäytetyö tehtiin osana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ja Metropolia ammattikorkeakoulun yhteistyötä.
Sairaanhoitajan tutkinnosta noin kolmasosa on käytännön harjoittelua. Ohjatussa harjoittelussa tavoitteena on perehdyttää opiskelija ammatin kannalta keskeisimpiin työtehtäviin, sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ohjatun harjoittelun kokemuksilla on vaikutusta opiskelijan ammatissa pysymiseen. Hyvä perehdytys luo motivaatiota kehittämiseen ja lisää myönteisten asenteiden syntymistä työhön ja tulevaan ammattikuvaan.
Opinnäytetyö aineisto haettiin HUS sairaanhoitoalueella toimivan sairaalan kirurgian poliklinikalta. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulokset jaettiin perehdytysmateriaalin analysoinnin perusteella neljään yläluokkaan, jotka ovat organisaatiotason perehdytys, yksikkötason perehdytys, opiskelijana poliklinikalla ja ammatillinen perehdytys. Organisaation perehdytys sisältää organisaatiorakenteen ja organisaation arvot. Yksikkötason perehdytys sisältää sairaalan toiminnan, kirurgian poliklinikan erikoisalat, potilasryhmät, toimipaikan yhteystiedot ja opiskelijaohjauksen yksikössä. Opiskelijana poliklinikalla sisältää harjoitteluun liittyvät yleisohjeet, oppimismahdollisuudet harjoittelussa, opiskelijan oikeudet, opiskelijan velvollisuudet ja opiskelijaan kohdistuvat odotukset. Ammatillinen perehdytys sisältää leikkausosaston tutustumiskäynnin havainnointioppaan ja koulutukset sairaalassa.
Tavoitteellinen perehdytys takaa laadukkaan perehdytyksen. Perehdytysopasta tulee kehittää siten, että se tukee opiskelijan ammattitaidon kehittymistä mahdollisimman tehokkaasti harjoittelun aikana. Saatuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää apuna tulosyksikön/osaamiskeskuksen kehittäessä perehdytystä ohjattuun harjoitteluun tuleville hoitoalan opiskelijoille sekä HUS:n kehittäessä perehdytysopasta sen siirtyessä helposti saatavilla olevaan sähköiseen muotoon.
Sairaanhoitajan tutkinnosta noin kolmasosa on käytännön harjoittelua. Ohjatussa harjoittelussa tavoitteena on perehdyttää opiskelija ammatin kannalta keskeisimpiin työtehtäviin, sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ohjatun harjoittelun kokemuksilla on vaikutusta opiskelijan ammatissa pysymiseen. Hyvä perehdytys luo motivaatiota kehittämiseen ja lisää myönteisten asenteiden syntymistä työhön ja tulevaan ammattikuvaan.
Opinnäytetyö aineisto haettiin HUS sairaanhoitoalueella toimivan sairaalan kirurgian poliklinikalta. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulokset jaettiin perehdytysmateriaalin analysoinnin perusteella neljään yläluokkaan, jotka ovat organisaatiotason perehdytys, yksikkötason perehdytys, opiskelijana poliklinikalla ja ammatillinen perehdytys. Organisaation perehdytys sisältää organisaatiorakenteen ja organisaation arvot. Yksikkötason perehdytys sisältää sairaalan toiminnan, kirurgian poliklinikan erikoisalat, potilasryhmät, toimipaikan yhteystiedot ja opiskelijaohjauksen yksikössä. Opiskelijana poliklinikalla sisältää harjoitteluun liittyvät yleisohjeet, oppimismahdollisuudet harjoittelussa, opiskelijan oikeudet, opiskelijan velvollisuudet ja opiskelijaan kohdistuvat odotukset. Ammatillinen perehdytys sisältää leikkausosaston tutustumiskäynnin havainnointioppaan ja koulutukset sairaalassa.
Tavoitteellinen perehdytys takaa laadukkaan perehdytyksen. Perehdytysopasta tulee kehittää siten, että se tukee opiskelijan ammattitaidon kehittymistä mahdollisimman tehokkaasti harjoittelun aikana. Saatuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää apuna tulosyksikön/osaamiskeskuksen kehittäessä perehdytystä ohjattuun harjoitteluun tuleville hoitoalan opiskelijoille sekä HUS:n kehittäessä perehdytysopasta sen siirtyessä helposti saatavilla olevaan sähköiseen muotoon.