Asiakaslähtöisen, markkinoinnin ja myynnin toimintamallin rakentaminen
Lindholm, Ari (2018)
Lindholm, Ari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044087
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan markkinoinnin ja myynnin yhteistä toimintamallia ja siihen keskeisesti liittyviä osa-alueita. Näkökulma on painottunut markkinoinnin rooliin, joka kuvatussa toimintamallissa toimii asiakas- ja datalähtöisesti sekä toteuttaa myynti- ja liiketoimintatavoitteista johdettua markkinointia.
Uudessa ja modernimmassa toimintamallissa markkinointi ottaa itselleen vahvemmin vastuuta yrityksen tuloksen tekemisestä. Näin markkinoinnista saadaan vahvemmin ns. tulosyksikkö, jonka tekemän työn arvo on paremmin esillä ja ymmärrettävä, kun tulokset on muutettavissa helpommin ymmärrettäviksi euroiksi, prosenteiksi ja kappaleiksi.
Painopiste toimintamallissa on B2B-puolen liiketoiminnassa, jossa myyntikohteena on enemmän investointipainotteiset ratkaisut ja palvelut. Soveltaen samaa mallia voidaan käyttää myös osin B2C-puolen markkinoinnissa (myyntikohde esim. autot, asunnot).
Kyseessä on laaja kokonaisuus, joten selkeyden vuoksi opinnäytetyössä annetaan pohdinnan ja ajattelun pohjaksi yksi hyvä lähtökohta sekä käyttöönottoa helpottava konsepti. Tavoitteena on siis tarjota idea ja lähtökohta, jonka perusteella eri toimialoilla ja markkinatilanteissa toimivat yritykset pystyvät versioimaan itselleen sopivimman toimintamallin.
Kuvatussa toimintamallissa yrityksen käyttöön tehdään vakioitu myyntiputki, myyntiprosessi, kuvataan toimintamallille sopivia mittareita sekä markkinoinnin ja myynnin toiminnan ja laadun määrittävää sisäistä palvelutasosopimusta (SLA).
Opinnäytetyön alkupuolella on käsitelty strategiatyö perustasolla sekä johdatuksena aiheeseen on nykyaikaisen markkinointiajattelun kuvaus. Loppupuolen liitteestä löytyy vielä koostettuna keskeiset käsitteet ja termit.
Uudessa ja modernimmassa toimintamallissa markkinointi ottaa itselleen vahvemmin vastuuta yrityksen tuloksen tekemisestä. Näin markkinoinnista saadaan vahvemmin ns. tulosyksikkö, jonka tekemän työn arvo on paremmin esillä ja ymmärrettävä, kun tulokset on muutettavissa helpommin ymmärrettäviksi euroiksi, prosenteiksi ja kappaleiksi.
Painopiste toimintamallissa on B2B-puolen liiketoiminnassa, jossa myyntikohteena on enemmän investointipainotteiset ratkaisut ja palvelut. Soveltaen samaa mallia voidaan käyttää myös osin B2C-puolen markkinoinnissa (myyntikohde esim. autot, asunnot).
Kyseessä on laaja kokonaisuus, joten selkeyden vuoksi opinnäytetyössä annetaan pohdinnan ja ajattelun pohjaksi yksi hyvä lähtökohta sekä käyttöönottoa helpottava konsepti. Tavoitteena on siis tarjota idea ja lähtökohta, jonka perusteella eri toimialoilla ja markkinatilanteissa toimivat yritykset pystyvät versioimaan itselleen sopivimman toimintamallin.
Kuvatussa toimintamallissa yrityksen käyttöön tehdään vakioitu myyntiputki, myyntiprosessi, kuvataan toimintamallille sopivia mittareita sekä markkinoinnin ja myynnin toiminnan ja laadun määrittävää sisäistä palvelutasosopimusta (SLA).
Opinnäytetyön alkupuolella on käsitelty strategiatyö perustasolla sekä johdatuksena aiheeseen on nykyaikaisen markkinointiajattelun kuvaus. Loppupuolen liitteestä löytyy vielä koostettuna keskeiset käsitteet ja termit.