Lean-ajattelumalli Kuopion yliopistollisen sairaalaan päivystyspoliklinikalla. : Kyselytutkimus hoitohenkilöstölle
Oksisto, Marleena; Oksisto, Olli-Matti (2018)
Oksisto, Marleena
Oksisto, Olli-Matti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804034063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804034063
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunnan kokemuksia siitä, miten maaliskuussa 2017 käyttöön otetut uusitut toimitilat mahdollistavat tehokkaan hoitoprosessin toteutumista. Opinnäytetyössä selvitettiin myös miten lean-ajattelu ja sen mukaiset periaatteet toteutuvat käytännön päivittäisessä hoitotyössä sekä kokeeko henkilökunta tarvitsevansa lean-koulutusta.
Lean on strategisen johtamisen ja ajattelun malli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa sujuva työskentely. Terveydenhuollossa lean-ajattelumallia on hyödynnetty viime vuosina kasvavassa määrin. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa lean-pilotointi aloitettiin vuonna 2015.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Ennen varsinaista kyselyn toteuttamista väittämät esitestattiin lähettämällä kysely päivystyspoliklinikan toiminnan kehittämistyöryhmän jäsenille. Kysely viimeisteltiin esitestauksesta saadun palautteen perusteella. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Linkki kyselyyn lähetettiin päivystyspoliklinikan koko hoitohenkilöstölle. Varsinainen kysely sisälsi 35 väittämää, jotka oli muotoiltu siten, että vastauksia analysoimalla pystyi määrittämään lean-ajattelun toteutumista. Kyselyssä oli mahdollisuus myös avoimeen kommentointiin ja ideointiin. Tutkimustuloksia tarkasteltaessa hyödynnettiin myös vastaajien kommentteja ja kaikki kommentit kerättiin opinnäytetyön liitteeksi. Tutkimukseen osallistui 52 henkilöä.
Tulokset osoittivat, että uusitut päivystyspoliklinikan tilat ovat hoitohenkilökunnan kokemusten mukaan toimivat ja tukevat omalta osaltaan tehokkaan hoitoprosessin toteutumista. Tulosten perusteella hoitohenkilökunnalla on melko hyvin lean-periaatteiden mukaista osaamista ja päivittäinen hoitotyö toteutuu jo suurelta osin lean-ajattelumallin mukaisesti. Tulosten mukaan kehitettävää on potilaiden siirtyessä jatkohoitoon, niin sairaalan sisälle kuin ulkopuolellekin. Tulokset osoittivat myös sen, että henkilökunnalla on kiinnostusta lean-koulutukseen sekä niillä jotka ovat jo saaneet koulutusta kuin myös niillä joilla koulutusta ei ole.
Kyselyn tuloksia voi hyödyntää päivystyspoliklinikan hoitoprosessin kehittämisessä ja koulutustarpeen arvioinnissa. Kysely on myös mahdollista toteuttaa uudelleen hoitotyön kehittymisen arvioimiseksi. Kyselyn voi suorittaa kaikissa yksiköissä, joissa halutaan arvioida hoitoprosessin toteutumista. Avointen kysymysten vastauksista ja kehittämisehdotuksista voi tehdä kvalitatiivisen jatkotutkimuksen tai niiden sisältöä voi hyödyntää sellaisenaan.
Lean on strategisen johtamisen ja ajattelun malli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa sujuva työskentely. Terveydenhuollossa lean-ajattelumallia on hyödynnetty viime vuosina kasvavassa määrin. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa lean-pilotointi aloitettiin vuonna 2015.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Ennen varsinaista kyselyn toteuttamista väittämät esitestattiin lähettämällä kysely päivystyspoliklinikan toiminnan kehittämistyöryhmän jäsenille. Kysely viimeisteltiin esitestauksesta saadun palautteen perusteella. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Linkki kyselyyn lähetettiin päivystyspoliklinikan koko hoitohenkilöstölle. Varsinainen kysely sisälsi 35 väittämää, jotka oli muotoiltu siten, että vastauksia analysoimalla pystyi määrittämään lean-ajattelun toteutumista. Kyselyssä oli mahdollisuus myös avoimeen kommentointiin ja ideointiin. Tutkimustuloksia tarkasteltaessa hyödynnettiin myös vastaajien kommentteja ja kaikki kommentit kerättiin opinnäytetyön liitteeksi. Tutkimukseen osallistui 52 henkilöä.
Tulokset osoittivat, että uusitut päivystyspoliklinikan tilat ovat hoitohenkilökunnan kokemusten mukaan toimivat ja tukevat omalta osaltaan tehokkaan hoitoprosessin toteutumista. Tulosten perusteella hoitohenkilökunnalla on melko hyvin lean-periaatteiden mukaista osaamista ja päivittäinen hoitotyö toteutuu jo suurelta osin lean-ajattelumallin mukaisesti. Tulosten mukaan kehitettävää on potilaiden siirtyessä jatkohoitoon, niin sairaalan sisälle kuin ulkopuolellekin. Tulokset osoittivat myös sen, että henkilökunnalla on kiinnostusta lean-koulutukseen sekä niillä jotka ovat jo saaneet koulutusta kuin myös niillä joilla koulutusta ei ole.
Kyselyn tuloksia voi hyödyntää päivystyspoliklinikan hoitoprosessin kehittämisessä ja koulutustarpeen arvioinnissa. Kysely on myös mahdollista toteuttaa uudelleen hoitotyön kehittymisen arvioimiseksi. Kyselyn voi suorittaa kaikissa yksiköissä, joissa halutaan arvioida hoitoprosessin toteutumista. Avointen kysymysten vastauksista ja kehittämisehdotuksista voi tehdä kvalitatiivisen jatkotutkimuksen tai niiden sisältöä voi hyödyntää sellaisenaan.