Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä vantaalaisessa päiväkodissa
Luostarinen, Linda (2018)
Luostarinen, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024007
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia vantaalaisen päiväkodin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa yhteistyöstä päiväkodille, jotta se voi kehittää toimintaansa. Tutkimuksessa tutkittiin, millaisena vanhemmat kokevat yhteistyön ja siihen liittyviä olennaisia tekijöitä. Tutkimuksessa selvitettiin myös mikä yhteistyössä toimii hyvin sekä vanhempien mahdollisia kehityssehdotuksia yhteistyölle. Tutkimustulosten avulla päiväkoti voi kehittää vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin päiväkodin lasten vanhemmilta puolistrukturoidulla paperisella kyselylomakkeella joulukuussa 2017. Kyselylomakkeita jaettiin 129 kappaletta ja vastauksia palautui takaisin 24. Tutkimuksen vastausprosentti oli 18,6%. Tutkimuksen aineiston analysointimenelmänä käytettiin avointen kysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja suljettujen kysymysten kohdalla tilastollisia menetelmiä.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta osasta; varhaiskasvatuksesta, huoltajien ja päiväkodin yhteistyöstä sekä osallisuudesta. Varhaiskasvatuksen osiossa käsitellään varhaiskasvatuksen arvoperustaa, yhteiskunnallista näkokulmaa, tehtävää ja tavoitteita sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Huoltajien ja päiväkodin yhteistyö osiossa käsitellään yhteistä kasvatustehtävää sekä yhteistyön rakentumista ja haasteita. Osallisuutta lähestytään osallisuuden tekijöiden, vanhempien osallisuuden ja yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta tukevien periaatteiden kautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat kokevat yhteistyön pääosin hyvänä. Vanhemmat kokivat, että yhteistyö on erittäin tärkeää ja sitä on sopivassa määrin. Vanhemmat saivat hyvin tietoa tärkeistä asioista sekä päivittäinen kohtaaminen ja kuulumistenvaihto sujuivat pääosin hyvin. Vanhempien vastauksissa ilmeni kuitenkin eroavuuksia. Vaikuttavin tekijä vanhempien yhteistyöhön osallistumiseen oli kiire. Vanhempia mielyttäviä yhteistyömuotoja olivat päivittäinen keskustelu, sähköinen viestintä ja vanhempainillat. Yhteistyössä hyvänä pidettiin avointa keskusteluyhteyttä, päivittäistä vuorovaikutusta, sähköistä tiedonkulkua ja ystävällistä henkilökuntaa. Vanhempien mukaan kehitettävää oli lapsen kuulumistenvaihdossa ja tiedottamisessa. Muutamat vanhemmat toivoivat enemmän tietoa lapsen hoitopäivästä ja tärkeistä asioista ilmoitettavan aikaisemmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin päiväkodin lasten vanhemmilta puolistrukturoidulla paperisella kyselylomakkeella joulukuussa 2017. Kyselylomakkeita jaettiin 129 kappaletta ja vastauksia palautui takaisin 24. Tutkimuksen vastausprosentti oli 18,6%. Tutkimuksen aineiston analysointimenelmänä käytettiin avointen kysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, ja suljettujen kysymysten kohdalla tilastollisia menetelmiä.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta osasta; varhaiskasvatuksesta, huoltajien ja päiväkodin yhteistyöstä sekä osallisuudesta. Varhaiskasvatuksen osiossa käsitellään varhaiskasvatuksen arvoperustaa, yhteiskunnallista näkokulmaa, tehtävää ja tavoitteita sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Huoltajien ja päiväkodin yhteistyö osiossa käsitellään yhteistä kasvatustehtävää sekä yhteistyön rakentumista ja haasteita. Osallisuutta lähestytään osallisuuden tekijöiden, vanhempien osallisuuden ja yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta tukevien periaatteiden kautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat kokevat yhteistyön pääosin hyvänä. Vanhemmat kokivat, että yhteistyö on erittäin tärkeää ja sitä on sopivassa määrin. Vanhemmat saivat hyvin tietoa tärkeistä asioista sekä päivittäinen kohtaaminen ja kuulumistenvaihto sujuivat pääosin hyvin. Vanhempien vastauksissa ilmeni kuitenkin eroavuuksia. Vaikuttavin tekijä vanhempien yhteistyöhön osallistumiseen oli kiire. Vanhempia mielyttäviä yhteistyömuotoja olivat päivittäinen keskustelu, sähköinen viestintä ja vanhempainillat. Yhteistyössä hyvänä pidettiin avointa keskusteluyhteyttä, päivittäistä vuorovaikutusta, sähköistä tiedonkulkua ja ystävällistä henkilökuntaa. Vanhempien mukaan kehitettävää oli lapsen kuulumistenvaihdossa ja tiedottamisessa. Muutamat vanhemmat toivoivat enemmän tietoa lapsen hoitopäivästä ja tärkeistä asioista ilmoitettavan aikaisemmin.