Käyttäjälähtöinen Kampusopas osana Lahden Ammattikorkeakoulun muutosta : Case: NiemiCampus M19
Förbom, Minna; Partanen, Sami (2018)
Förbom, Minna
Partanen, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804014005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804014005
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Lahden Ammattikorkeakoulun Kampuskehitykselle. Tavoitteena oli tuottaa käyttäjälähtöinen sekä kattava Kampusopas, jossa olisi kaikki uuden NiemiCampuksen palvelut, tilat ja toiminnot yksissä kansissa. Uusi NiemiCampus tulee yhdistämään kaikki LAMKin alat saman katon alle. Kampusoppaan tarkoitus on toimia muutosviestinnän työkaluna, helpottaen nykyisiä opiskelijoita sekä henkilöstöä siirtymisvaiheessa uudelle kampukselle. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Miten luodaan käyttäjälähtöinen Kampusopas sekä millä keinoin Kampusopas tukee LAMKin muutosprosessia.
Opinnäytetyössä on kaksi teoriaosuutta. Ensimmäinen käsittelee käyttäjälähtöistä suunnittelua ottaen huomioon muotoiluajattelun, yhteissuunnittelun sekä palvelumuotoilun teorian. Toisessa teoriaosuudessa esitellään muutosviestinnän teoriaa, oraganisaation muutoksen, muutosjohtajuuden sekä muutosvastarinnan näkökulmista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Työn toiminnallisessa osiossa toteutettiin aloitustyöpaja tulevan oppaan teemoista, haettiin uusia näkökulmia benchmarkingin avulla sekä pidettiin brainstorming tuokioita. Kampusoppaasta toteutettiin käyttäjätestaus teemahaastattelun avulla. Haastattelumenetelmää käytettiin myös oppaan sisällöntuotannossa.
Näillä tutkimusmentelmillä tuotettiin käyttäjälähtöisen Kampusoppaan sisältö, joka julkaistiin verkkosivutoteutuksena mainostoimisto SST:n toimesta maaliskuussa 2018. Käyttäjälähtöinen Kampusopas voidaan luoda käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla. Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa käyttäjä on osana suunnitteluprosessia sen alusta loppuun saakka. Kampusopas tukee LAMKin muutosprosessia kahdessa eri vaiheessa. Toteuttamisvaiheessa sen avulla osallistettiin ja sitoutettiin henkilöstöä ja opiskelijoita muuttoon uudelle kampukselle. Muuttovaiheessa opas tarjoaa tukea sen antaman informaation kautta. Opas toimii muutosviestinnän välineenä sekä ennalta ehkäisee mahdollista muutosvastarintaa.
Opinnäytetyössä on kaksi teoriaosuutta. Ensimmäinen käsittelee käyttäjälähtöistä suunnittelua ottaen huomioon muotoiluajattelun, yhteissuunnittelun sekä palvelumuotoilun teorian. Toisessa teoriaosuudessa esitellään muutosviestinnän teoriaa, oraganisaation muutoksen, muutosjohtajuuden sekä muutosvastarinnan näkökulmista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Työn toiminnallisessa osiossa toteutettiin aloitustyöpaja tulevan oppaan teemoista, haettiin uusia näkökulmia benchmarkingin avulla sekä pidettiin brainstorming tuokioita. Kampusoppaasta toteutettiin käyttäjätestaus teemahaastattelun avulla. Haastattelumenetelmää käytettiin myös oppaan sisällöntuotannossa.
Näillä tutkimusmentelmillä tuotettiin käyttäjälähtöisen Kampusoppaan sisältö, joka julkaistiin verkkosivutoteutuksena mainostoimisto SST:n toimesta maaliskuussa 2018. Käyttäjälähtöinen Kampusopas voidaan luoda käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla. Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa käyttäjä on osana suunnitteluprosessia sen alusta loppuun saakka. Kampusopas tukee LAMKin muutosprosessia kahdessa eri vaiheessa. Toteuttamisvaiheessa sen avulla osallistettiin ja sitoutettiin henkilöstöä ja opiskelijoita muuttoon uudelle kampukselle. Muuttovaiheessa opas tarjoaa tukea sen antaman informaation kautta. Opas toimii muutosviestinnän välineenä sekä ennalta ehkäisee mahdollista muutosvastarintaa.