Asiantuntijaorganisaation osaamisen kehittäminen - Case Laurea-ammattikorkeakoulun projektipäällikkökoulutus
Palotie, Pia-Susanna (2018)
Palotie, Pia-Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa asiantuntijatehtävissä toimivien projektipäälliköiden ammatillista osaamista. Tavoitteena oli toteuttaa monivaiheinen koulutus- ja kehittämisprosessi sekä tuottaa prosessista kansainvälinen, tieteellinen artikkeli ja esitellä artikkeli opetusalan konferenssissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea ammattikorkeakoulun TKI-kehitysyksikkö (tutkimus, kehitys ja innovaatio) ja tutkimus- ja kehittämishankkeen kohteena olivat Laurean TKI-kehitysyksikön projektipäälliköt. Projektipäälliköiden ammattitaitovaatimukset ovat kasvaneet lisääntyneiden tehokkuusodotusten sekä tutkimuksellisten projektien määrän kasvun vuoksi. Näin oli ilmennyt tarve projektipäällikkökoulutuksen käynnistämiselle. Prosessin aikana selvitettiin projektipäälliköiden näkökulmasta, miten heidän ammatillista osaamistaan voitaisiin kehittää projekti-päällikkökoulutuksessa.
Tarkoituksena oli myös nostaa esille vaihtoehtoisia menetelmiä osaamisen kehittämiseen yhteistoiminnallisten ryhmäprosessien keinoin ja lisäksi tarkastella koulutuksen hyötyjä osallistujille, jotta seuraava projektipäällikkökoulutus rakentuisi Laurean tämänhetkisten tarpeiden mukaiseksi. Opinnäytetyö koostuu yhdeksästä eri syklistä, joihin sisältyy projektipäällikkökoulutuksen suunnittelutyöpaja, seitsemän koulutuskertaa sekä tieteellisen artikkelin kirjoittaminen ja koulutuksesta saatujen kokemuksien esittäminen ICERI 2017-konferenssissa. Opinnäytetyön tietoperusta taustoittaa oppimista organisaatioissa sekä osaamisen johtamista osaamispääoman hallinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Koulutuskertojen välillä haastateltiin 3-4 osallistujaa. Ensimmäinen haastattelu toteutettiin marraskuussa 2016 ja viimeinen kesäkuussa 2017. Haastateltujen kokonaismäärä oli 25 henkilöä. Havainnointi toteutettiin jokaisella koulutuskerralla. Haastatteluaineiston analysointi on tehty prosessin analyysin menetelmällä.
Keskeisenä tuloksena ja tuotoksena syntyi onnistunut projektipäällikkökoulutus ja sen kokemuksista koostuva tieteellinen artikkeli, joka esiteltiin ICERI 2017 konferenssissa Sevillassa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että projektipäällikkökoulutus on osaamisen kehittämiseen erittäin tarpeelliseksi koettu. Osallistujat kokivat sen suurimmaksi anniksi muiden samaa työtä tekevien kollegojen kanssa verkostoitumisen ja osaamisen jakamisen.
Tarkoituksena oli myös nostaa esille vaihtoehtoisia menetelmiä osaamisen kehittämiseen yhteistoiminnallisten ryhmäprosessien keinoin ja lisäksi tarkastella koulutuksen hyötyjä osallistujille, jotta seuraava projektipäällikkökoulutus rakentuisi Laurean tämänhetkisten tarpeiden mukaiseksi. Opinnäytetyö koostuu yhdeksästä eri syklistä, joihin sisältyy projektipäällikkökoulutuksen suunnittelutyöpaja, seitsemän koulutuskertaa sekä tieteellisen artikkelin kirjoittaminen ja koulutuksesta saatujen kokemuksien esittäminen ICERI 2017-konferenssissa. Opinnäytetyön tietoperusta taustoittaa oppimista organisaatioissa sekä osaamisen johtamista osaamispääoman hallinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Koulutuskertojen välillä haastateltiin 3-4 osallistujaa. Ensimmäinen haastattelu toteutettiin marraskuussa 2016 ja viimeinen kesäkuussa 2017. Haastateltujen kokonaismäärä oli 25 henkilöä. Havainnointi toteutettiin jokaisella koulutuskerralla. Haastatteluaineiston analysointi on tehty prosessin analyysin menetelmällä.
Keskeisenä tuloksena ja tuotoksena syntyi onnistunut projektipäällikkökoulutus ja sen kokemuksista koostuva tieteellinen artikkeli, joka esiteltiin ICERI 2017 konferenssissa Sevillassa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että projektipäällikkökoulutus on osaamisen kehittämiseen erittäin tarpeelliseksi koettu. Osallistujat kokivat sen suurimmaksi anniksi muiden samaa työtä tekevien kollegojen kanssa verkostoitumisen ja osaamisen jakamisen.