Ammattibloggaajien ja PR-toimistojen toimiva yhteistyö
Sihvola, Elina (2018)
Sihvola, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283945
Tiivistelmä
Blogit ja bloggaaminen ovat nykyajan yksi trendikkäimmistä ja tehokkaimmista viestintäkanavista. Sitä kautta bloggaajat tavoittavat suuren yleisön ja heillä on paljon vaikutusvaltaa. Siksi ei ole ihme, että yritykset haluavat hyötyä tästä markkinaraosta. PR-toimistojen tehtävänä on rakentaa kestävää ja pitkäaikaista suhdetta yrityksien ja bloggaajien välille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista on onnistunut yhteistyö PR-toimistojen ja ammattibloggaajien välillä. Alaongelmien avulla tarkastellaan yhteistyön tavoitteita ja hyötyjä, suhteen rakentamisen ja ylläpitämisen keinoja, sekä tekijöitä ja ominaisuuksia, jotka vaikuttavat halukkuuteen toimia tietyn PR-toimiston kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä osasta eli tutkimusosasta. Työn teoreettisessa osuudessa perehdytään suhdetoimintaan niin yleisestä kuin ammatillisesta näkökulmasta, sekä kerrotaan blogeista ja bloggaamisesta. Lisäksi PR-toimistojen ja ammattibloggaajien yhteistyöstä on tehty oma lukunsa ennen empiriaosuutta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella loka- ja marraskuun 2017 aikana. Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, joka käytiin kasvotusten, sekä verkkohaastattelu, joka suoritettiin puhelimen välityksellä. Haastateltaviksi osallistui kaksi Suomen suurinta muoti- ja life-style ammattibloggaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että ammattibloggaajat suosivat tietynlaista lähestymistapaa, sekä arvostavat tiettyjä ominaisuuksia ja toimintamalleja yhteistyötä tehdessä. PR-toimiston merkittävimmiksi piirteiksi osoittautuivat ammattimaisuus ja perehtyneisyys PR-alaan sekä arvostus yhteistyökumppaneita kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista on onnistunut yhteistyö PR-toimistojen ja ammattibloggaajien välillä. Alaongelmien avulla tarkastellaan yhteistyön tavoitteita ja hyötyjä, suhteen rakentamisen ja ylläpitämisen keinoja, sekä tekijöitä ja ominaisuuksia, jotka vaikuttavat halukkuuteen toimia tietyn PR-toimiston kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä osasta eli tutkimusosasta. Työn teoreettisessa osuudessa perehdytään suhdetoimintaan niin yleisestä kuin ammatillisesta näkökulmasta, sekä kerrotaan blogeista ja bloggaamisesta. Lisäksi PR-toimistojen ja ammattibloggaajien yhteistyöstä on tehty oma lukunsa ennen empiriaosuutta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella loka- ja marraskuun 2017 aikana. Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, joka käytiin kasvotusten, sekä verkkohaastattelu, joka suoritettiin puhelimen välityksellä. Haastateltaviksi osallistui kaksi Suomen suurinta muoti- ja life-style ammattibloggaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että ammattibloggaajat suosivat tietynlaista lähestymistapaa, sekä arvostavat tiettyjä ominaisuuksia ja toimintamalleja yhteistyötä tehdessä. PR-toimiston merkittävimmiksi piirteiksi osoittautuivat ammattimaisuus ja perehtyneisyys PR-alaan sekä arvostus yhteistyökumppaneita kohtaan.