VOIAAKO JOTAKI RAKENNUST RAKENTAA? : Havaintoja lasten välisestä vuorovaikutuksesta vapaassa leikissä
Paananen, Jenna; Sorvo, Ida (2018)
Paananen, Jenna
Sorvo, Ida
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida 4 – 6-vuotiaiden lasten välistä vuorovaikutusta vapaan leikin aikana. Tavoitteena oli saada havaintojen pohjalta kasvattajille ideoita siihen, mihin asioihin leikissä ja vuorovaikutuksen tukemisessa kannattaa kiinnittää huomiota varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden sekä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisen näkökulmasta. Työssä pyritään antamaan kuvaus siitä, millaista vuorovaikutusta havainnoitujen lasten välillä tapahtuu. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutuksellisen pienryhmäpedagogiikan vahvistaminen -hanketta, jonka yhtenä pääpainona oli pidempikestoinen vuorovaikutus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla ja videoimalla leikkitilanteita keväällä 2017. Tutkimuksen toteutusta varten suunniteltiin havainnointilomake, jossa vuorovaikutusta tarkastellaan eri osa-alueiden kautta. Havainnoinnit suoritettiin Kotkassa yhdessä päiväkoti- ja yhdessä esiopetusryhmässä. Havainnoinnit toteutettiin neljällä eri kerralla, ja havainnoitavia lapsia oli yhteensä kuusitoista. Molemmissa ryhmissä haluttiin saada lisää tietoa siitä, millaista vuorovaikutusta heidän ryhmänsä lasten välillä leikissä tapahtuu. Havainnoitavissa ryhmissä oli kiinnitetty huomiota lasten vuorovaikutustaitoihin, minkä vuoksi tutkimus sopi selvittämään niissä tapahtunutta kehitystä.
Tutkimuksessa havaittiin lasten olevan leikkien aikana aktiivisesti vuorovaikutuksessa keskenään. Lasten taidot vaihtelivat eri vuorovaikutuksen osa-alueiden välillä. Aloitteita tehtiin leikkien aikana useita, ja ideoita otettiin pääosin myönteisesti vastaan. Lapset kohtelivat toisiaan tasavertaisesti ja olivat kiinnostuneita toistensa tekemisistä. Lapset jakoivat leluja sujuvasti keskenään ja osasivat antaa toisilleen tilaa tarvittaessa. Kohdatessaan ristiriitatilanteita lapsilla oli haasteita selvittää ne keskenään. Suurin osa lapsista ilmaisi tunteensa avoimesti, mutta tunneilmaisun voimakkuudessa oli eroja. Non-verbaalista viestintää käytettiin paljon sanallisen viestinnän tukena. Lapsilla oli havaittavissa selkeästi erilaisia rooleja leikkien aikana. Lapset leikkivät usein rinnakkain, ja he sanoittivat leikkejä aktiivisesti ääneen. Havainnointi on tärkeää lapsen leikin ja vuorovaikutuksen tukemisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla ja videoimalla leikkitilanteita keväällä 2017. Tutkimuksen toteutusta varten suunniteltiin havainnointilomake, jossa vuorovaikutusta tarkastellaan eri osa-alueiden kautta. Havainnoinnit suoritettiin Kotkassa yhdessä päiväkoti- ja yhdessä esiopetusryhmässä. Havainnoinnit toteutettiin neljällä eri kerralla, ja havainnoitavia lapsia oli yhteensä kuusitoista. Molemmissa ryhmissä haluttiin saada lisää tietoa siitä, millaista vuorovaikutusta heidän ryhmänsä lasten välillä leikissä tapahtuu. Havainnoitavissa ryhmissä oli kiinnitetty huomiota lasten vuorovaikutustaitoihin, minkä vuoksi tutkimus sopi selvittämään niissä tapahtunutta kehitystä.
Tutkimuksessa havaittiin lasten olevan leikkien aikana aktiivisesti vuorovaikutuksessa keskenään. Lasten taidot vaihtelivat eri vuorovaikutuksen osa-alueiden välillä. Aloitteita tehtiin leikkien aikana useita, ja ideoita otettiin pääosin myönteisesti vastaan. Lapset kohtelivat toisiaan tasavertaisesti ja olivat kiinnostuneita toistensa tekemisistä. Lapset jakoivat leluja sujuvasti keskenään ja osasivat antaa toisilleen tilaa tarvittaessa. Kohdatessaan ristiriitatilanteita lapsilla oli haasteita selvittää ne keskenään. Suurin osa lapsista ilmaisi tunteensa avoimesti, mutta tunneilmaisun voimakkuudessa oli eroja. Non-verbaalista viestintää käytettiin paljon sanallisen viestinnän tukena. Lapsilla oli havaittavissa selkeästi erilaisia rooleja leikkien aikana. Lapset leikkivät usein rinnakkain, ja he sanoittivat leikkejä aktiivisesti ääneen. Havainnointi on tärkeää lapsen leikin ja vuorovaikutuksen tukemisen näkökulmasta.