Kahvila Helmen blogi
Khaustova, Anna (2018)
Khaustova, Anna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon blogin luominen ja sen kävijöiden lisääntyminen voivat vaikuttaa kahvilan asiakkaiden määrän kasvuun. Tavoit-teena oli myös selvittää, kuinka yritys voi käyttää blogeja alkavan liiketoimintansa to-teutuksessa tai parantaa jo aloitettua liiketoimintaa. Työn keskeisin osa oli blogin pitämi-nen. Blogi luotiin Kahvila Helmestä, jossa olin pitkään harjoittelussa. Opinnäytetyössäni asetin tavoitteeksi myyjän ja ostajan, palveluiden tarjoajan ja asiakkaan, välisen suhteen löytämisen.
Teoreettisessa osassa määritellään blogien pitämiseen ja käyttämiseen liittyvät keskei-set käsitteet yleisellä tasolla sekä blogien toiminnot. Teoriaosuudessa käydään läpi blo-gien hyödyllisyys sekä niiden heikkoudet ja vahvuudet. Sosiaalisen median markkinoin-nin peruskäsitteet kuvataan yksityiskohtaisesti, samoin kuin internet-markkinoinnin tär-keimmät kohdat.
Blogi on internet-projekti, joka auttaa välittämään informaatiota yrityksestä viestien, va-lokuvien ja yksityiskohtaisempien tietojen avulla. Blogien avulla voi ilmoittaa asiakkaalle esimerkiksi yrityksen sijainnin, tarjotun valikoiman muutokset tai uusien ruokien lisäämi-sen ruokalistalle.
Keskeisenä konseptina markkinointi on tärkeä osa yritysten ja bloggaajien yhteistyötä.
Nimenomaan blogit voivat auttaa yrityksen tai kahvilan markkinointitoimintaa. Ne voivat edistää yritystoimintaa ja sen mainontaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan tapoja ratkaista ongelmia myyjän ja asiakkaan välisessä suhteessa. Markkinoinnin teoriaa täydentää myös se tosiasia, että asiakas ei ainoastaan osta tuotetta tai käytä tiettyä palvelua, vaan myös haluaa olla tyytyväinen hankinnastaan.
Työn käytännön osa on kirjoitettu päiväkirjamuodossa. Siinä on kuvailtu blogin tärkeim-piä hetkiä heti blogin perustamisesta alkaen sekä mm. päivittäisiä lisäyksiä. Blogin tilas-tojen suora seuranta (esimerkkeinä ovat blogin kävijämäärien taulukot) auttoi työn ta-voitteiden toteutuksessa, sillä tilastot näyttivät asiakkaiden kiinnostuksen ja blogin kävi-jämäärä lisääntyi.
Työssä teoreettinen osa liittyy läheisesti käytäntöön. Siksi oli helppo löytää tapoja blogin kehittämisen tavoitteiden saavuttamiseen. Vaikeuksia tuli työn teoreettista osaa kirjoitet-taessa, sillä blogeihin ja niiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta oli vähän Mutta työn käytännön osassa saatiin hyviä tuloksia.
Teoreettisessa osassa määritellään blogien pitämiseen ja käyttämiseen liittyvät keskei-set käsitteet yleisellä tasolla sekä blogien toiminnot. Teoriaosuudessa käydään läpi blo-gien hyödyllisyys sekä niiden heikkoudet ja vahvuudet. Sosiaalisen median markkinoin-nin peruskäsitteet kuvataan yksityiskohtaisesti, samoin kuin internet-markkinoinnin tär-keimmät kohdat.
Blogi on internet-projekti, joka auttaa välittämään informaatiota yrityksestä viestien, va-lokuvien ja yksityiskohtaisempien tietojen avulla. Blogien avulla voi ilmoittaa asiakkaalle esimerkiksi yrityksen sijainnin, tarjotun valikoiman muutokset tai uusien ruokien lisäämi-sen ruokalistalle.
Keskeisenä konseptina markkinointi on tärkeä osa yritysten ja bloggaajien yhteistyötä.
Nimenomaan blogit voivat auttaa yrityksen tai kahvilan markkinointitoimintaa. Ne voivat edistää yritystoimintaa ja sen mainontaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan tapoja ratkaista ongelmia myyjän ja asiakkaan välisessä suhteessa. Markkinoinnin teoriaa täydentää myös se tosiasia, että asiakas ei ainoastaan osta tuotetta tai käytä tiettyä palvelua, vaan myös haluaa olla tyytyväinen hankinnastaan.
Työn käytännön osa on kirjoitettu päiväkirjamuodossa. Siinä on kuvailtu blogin tärkeim-piä hetkiä heti blogin perustamisesta alkaen sekä mm. päivittäisiä lisäyksiä. Blogin tilas-tojen suora seuranta (esimerkkeinä ovat blogin kävijämäärien taulukot) auttoi työn ta-voitteiden toteutuksessa, sillä tilastot näyttivät asiakkaiden kiinnostuksen ja blogin kävi-jämäärä lisääntyi.
Työssä teoreettinen osa liittyy läheisesti käytäntöön. Siksi oli helppo löytää tapoja blogin kehittämisen tavoitteiden saavuttamiseen. Vaikeuksia tuli työn teoreettista osaa kirjoitet-taessa, sillä blogeihin ja niiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta oli vähän Mutta työn käytännön osassa saatiin hyviä tuloksia.