Säännöstelyn vaikutukset kohdennettuun sähköposti-markkinointiin
Tuikka, Minna (2018)
Lataukset:
Tuikka, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää haastattelun keinoin, miten tällä hetkellä säännöstely vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin ja miten tuleva EU:n tietosuojaasetus muuttaa kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin sääntelyä. Kohdeyrityksenä selvitysmuotoisessa tutkimuksessa on Kesko Oyj. Opinnäytetyön alussa käydään teorian keinoin läpi sähköpostimarkkinoinnin, koh-dennetun markkinoinnin ja asiakassegmentoinnin teoriaa. Tämän jälkeen käydään läpi EU:n tietosuoja-asetusta ja sen teoriaa.
Tutkimusosiossa on haastateltu Kesko Oyj:n juristia ja haastattelun avulla on selvitetty sekä nykytilaa että tulevaisuuden arvioita. Haasteena tässä on ollut se, ettei tulevia regulaatioita ole vielä otettu käytännössä sovellettaviksi.
Tutkimuksen tuloksissa tullaan siihen johtopäätökseen, ettei tietosuoja-asetus itsessään tee kovinkaan paljon muutoksia nykyiseen kohdennettuun sähköpostimarkkinointiin, mutta sen sijaan selvisi, että tuleva mahdollinen ePrivacy-regulaatio saattaa muuttaa kohdennetun säh-köpostimarkkinoinnin tekemistä muun muassa uusien evästemääräyksien kautta.
Tärkeimmiksi kehitysehdotukseksi onkin nostettu datan keräämisen läpinäkyvyyden lisääminen sekä keräämisestä asiakkaille koituvien hyötyjen nostaminen markkinoinnissa ja viestinnässä entistä enemmän. Dataa luovuttavat asiakkaat ovat varmasti myös jatkossa vaativampia saa-dakseen vastinetta luovutetulla datalleen. Lisäksi tulee ottaa huomioon myös ne asiakkaat, jotka eivät omaa jokapäiväistä dataansa tahdo luovuttaa ja heidän kohdallaan mielenkiinnonkohteita voitaisiin selvittää vaikka kertaluontoisella aihealue-kyselyllä.
Tutkimusosiossa on haastateltu Kesko Oyj:n juristia ja haastattelun avulla on selvitetty sekä nykytilaa että tulevaisuuden arvioita. Haasteena tässä on ollut se, ettei tulevia regulaatioita ole vielä otettu käytännössä sovellettaviksi.
Tutkimuksen tuloksissa tullaan siihen johtopäätökseen, ettei tietosuoja-asetus itsessään tee kovinkaan paljon muutoksia nykyiseen kohdennettuun sähköpostimarkkinointiin, mutta sen sijaan selvisi, että tuleva mahdollinen ePrivacy-regulaatio saattaa muuttaa kohdennetun säh-köpostimarkkinoinnin tekemistä muun muassa uusien evästemääräyksien kautta.
Tärkeimmiksi kehitysehdotukseksi onkin nostettu datan keräämisen läpinäkyvyyden lisääminen sekä keräämisestä asiakkaille koituvien hyötyjen nostaminen markkinoinnissa ja viestinnässä entistä enemmän. Dataa luovuttavat asiakkaat ovat varmasti myös jatkossa vaativampia saa-dakseen vastinetta luovutetulla datalleen. Lisäksi tulee ottaa huomioon myös ne asiakkaat, jotka eivät omaa jokapäiväistä dataansa tahdo luovuttaa ja heidän kohdallaan mielenkiinnonkohteita voitaisiin selvittää vaikka kertaluontoisella aihealue-kyselyllä.