Kohti vaikuttavampaa liikuntaneuvontaa : Ylöjärven kaupungin liikuntaneuvontatoimintamallin luominen, arviointi ja jatkokehittämistarpeet
Suhonen, Hanna-Mari (2018)
Suhonen, Hanna-Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263779
Tiivistelmä
Ylöjärven kaupungin poikkihallinnollisen terveysliikuntatyöryhmän tavoitteena on edistää kaupunkilaisten terveysliikuntaa ja tavoittaa liikunnallisesti passiivisia kuntalaisia. Ylöjärveläisistä aikuisista noin 40 prosenttia liikkuu liian vähän. Liikkumattomuuden on arvioitu aiheuttavan vuosittain noin 2,3 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset kaupungille.
Liikuntaneuvontaa on annettu Ylöjärvellä vuodesta 2008 lähtien liikuntapalveluiden ja Tampereen seudun työväenopiston yhteistyönä. Liikuntaneuvonnan käytänteet olivat kuitenkin hajanaisia eikä yhteisesti sovittua toimintamallia ollut käytössä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli terveysliikuntatyöryhmän tavoitteiden mukaisesti luoda Ylöjärvelle poikkihallinnollinen liikuntaneuvonnan palveluketju ja yhtenäinen toimintamalli.
Palveluketjun rakentamiseksi kehittämistyö pyrki selvittämään liikuntaneuvonnan vahvuudet ja esteet perusterveydenhuollossa. Kyselystä kävi ilmi henkilöstön kokemia esteitä liikuntaneuvonnan antamiselle joita olivat ajanpuute, osaamisessa oli aukkoja, käytäntöjen hajanaisuus sekä tukimateriaalin puute. Näiden pohjalta kehittämistoimenpiteiksi valittiin liikuntaneuvonnan palveluketjun ja asiakkaan polkujen kehittämisen lisäksi liikuntaneuvonnan lähetteen ja seurannan liittäminen osaksi asiakkaan sähköistä potilaskertomusta. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuuden vuoksi päätettiin huomioida asiakkaan elämäntapamuutoksen vaihe palveluketjussa sekä ydinprosessissa. Lisäksi päätettiin kehittää liikuntaneuvonnan osaamista perusterveydenhuollossa sekä luoda henkilöstölle tukimateriaalia sisäiseen intranettiin.
Liikuntaneuvonnan koettuja esteitä vähennettiin sosiaali- ja terveyspalveluhenkilöstöltä liikuntaneuvonnan osaamiskoulutuksella sekä luomalla keskitetty tukitieto- ja materiaalipankki kaupungin sisäiseen intraan.
Opinnäytetyön päätuloksena oli kehittämistoimenpiteet yhteen nivova poikkihallinnollinen liikuntaneuvonnan palveluketju, jossa asiakas ohjataan liikuntaneuvontaan otollisessa vaiheessa muutosvaiheen mukaisesti sähköisen potilastietojärjestelmän kautta. Ydinprosessi muutettiin palvelemaan paremmin asiakkaan elämäntapamuutosta ja liikuntaneuvonnasta tiedot siirtyvä takaisin lähettävälle taholle. Uusia matalan kynnyksen ryhmiä perustettiin liikuntaneuvonta-asiakkaille ja eri palveluntarjoajien liikuntamuotojen kokeilusta tehtiin maksutonta.
Liikuntaneuvonnan palveluketjun lenkkien vahvuutta tulee tarkastaa säännöllisesti Terli-työryhmän kokouksissa sekä varmistaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden avainhenkilöt tiedottavat säännöllisesti omille alaisilleen kauden alussa miten tulee toimia. Toiminta tulee näkyä strategisesti kaupungin hyvinvointitavoitteissa ja resursseja tulee kohdentaa riittävästi. Liikuntaneuvonnan tuloksellisuutta arvioitaessa suuremmassa mittakaavassa tärkeä tulevaisuuden kehittämiskohde Ylöjärvellä on liikuntaneuvonnan kokonaisvaikuttavuuden seuranta.
Liikuntaneuvontaa on annettu Ylöjärvellä vuodesta 2008 lähtien liikuntapalveluiden ja Tampereen seudun työväenopiston yhteistyönä. Liikuntaneuvonnan käytänteet olivat kuitenkin hajanaisia eikä yhteisesti sovittua toimintamallia ollut käytössä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli terveysliikuntatyöryhmän tavoitteiden mukaisesti luoda Ylöjärvelle poikkihallinnollinen liikuntaneuvonnan palveluketju ja yhtenäinen toimintamalli.
Palveluketjun rakentamiseksi kehittämistyö pyrki selvittämään liikuntaneuvonnan vahvuudet ja esteet perusterveydenhuollossa. Kyselystä kävi ilmi henkilöstön kokemia esteitä liikuntaneuvonnan antamiselle joita olivat ajanpuute, osaamisessa oli aukkoja, käytäntöjen hajanaisuus sekä tukimateriaalin puute. Näiden pohjalta kehittämistoimenpiteiksi valittiin liikuntaneuvonnan palveluketjun ja asiakkaan polkujen kehittämisen lisäksi liikuntaneuvonnan lähetteen ja seurannan liittäminen osaksi asiakkaan sähköistä potilaskertomusta. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuuden vuoksi päätettiin huomioida asiakkaan elämäntapamuutoksen vaihe palveluketjussa sekä ydinprosessissa. Lisäksi päätettiin kehittää liikuntaneuvonnan osaamista perusterveydenhuollossa sekä luoda henkilöstölle tukimateriaalia sisäiseen intranettiin.
Liikuntaneuvonnan koettuja esteitä vähennettiin sosiaali- ja terveyspalveluhenkilöstöltä liikuntaneuvonnan osaamiskoulutuksella sekä luomalla keskitetty tukitieto- ja materiaalipankki kaupungin sisäiseen intraan.
Opinnäytetyön päätuloksena oli kehittämistoimenpiteet yhteen nivova poikkihallinnollinen liikuntaneuvonnan palveluketju, jossa asiakas ohjataan liikuntaneuvontaan otollisessa vaiheessa muutosvaiheen mukaisesti sähköisen potilastietojärjestelmän kautta. Ydinprosessi muutettiin palvelemaan paremmin asiakkaan elämäntapamuutosta ja liikuntaneuvonnasta tiedot siirtyvä takaisin lähettävälle taholle. Uusia matalan kynnyksen ryhmiä perustettiin liikuntaneuvonta-asiakkaille ja eri palveluntarjoajien liikuntamuotojen kokeilusta tehtiin maksutonta.
Liikuntaneuvonnan palveluketjun lenkkien vahvuutta tulee tarkastaa säännöllisesti Terli-työryhmän kokouksissa sekä varmistaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden avainhenkilöt tiedottavat säännöllisesti omille alaisilleen kauden alussa miten tulee toimia. Toiminta tulee näkyä strategisesti kaupungin hyvinvointitavoitteissa ja resursseja tulee kohdentaa riittävästi. Liikuntaneuvonnan tuloksellisuutta arvioitaessa suuremmassa mittakaavassa tärkeä tulevaisuuden kehittämiskohde Ylöjärvellä on liikuntaneuvonnan kokonaisvaikuttavuuden seuranta.