Matemaattisten funktioyhdistelmien kuviot peligrafiikoissa
Salonen, Simo (2018)
Salonen, Simo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263774
Tiivistelmä
Tietokonetta ohjelmoimalla piirrettiin kuvioita, jotka rakennettiin matemaattisilla funktioilla, jotka huomioitiin totuuksiksi. Näin esim. grafiikoille, äänille ja tekoälylle saatiin uusi kuvakulma. Tavoitteena pidettiin, että noin 20 prosenttia käyristä saataisiin kelvollisiksi pelimaisemien, kuten järvien, vuorien, pilvien ja kasvien tekoon.
Toteutukseen käytettiin Visual Studio 2015-2017-kääntäjäohjelmaa ja kielenä käytettiin C#-kieltä. Perusfunktioiden yhdistelmiä pystyttiin suorittamaan. Esimerkiksi useamman funktion keskiarvolla luotiin uusi funktio ja se piirrettiin näytölle. Toisena tärkeänä mene-telmänä ensimmäisen funktion ulostulo annettiin toisen funktion sisääntuloon. Parhaiden käyrien löytämiseen vaadittiinkin ensin karkea- ja sitten hienosäätöä.
Tuloksien saamiseksi vaadittiin noin 2-5 funktiota tai toimintoa, kuten yhteenlasku, vähennyslasku, kertolasku ja jakolasku. Voitiin myös käyttää, ja usein kannattikin käyttää, numeroita funktioiden sijaan. Tulokset olivat hyviä, koska käyristä saatiin monimutkaisia, kauniita ja niiden yhdistelmistä saatiin hienot maisemat. Myös lopuista käyristä, esimerkiksi pistejoukoista, saatiin yhteneviä, kun yhdisteltiin pisteet toisiinsa suorilla linjoilla. Toisaalta ilman yhdistelyäkin niitä voitiin käyttää eri tarkoituksiin.
Työntuloksena selvisi, että matemaattisten totuusfunktioiden yhdistelmillä voidaan tehdä peleihin sopivia grafiikoita. Lisäksi niihin suunniteltiin työn aikana ääniä, tekoälyjä, fysiikan lakeja hyödyntäviä kaavoja ja kemian lakeja hyödyntäviä kaavoja, mutta niitä ei vielä toteutettu.
Toteutukseen käytettiin Visual Studio 2015-2017-kääntäjäohjelmaa ja kielenä käytettiin C#-kieltä. Perusfunktioiden yhdistelmiä pystyttiin suorittamaan. Esimerkiksi useamman funktion keskiarvolla luotiin uusi funktio ja se piirrettiin näytölle. Toisena tärkeänä mene-telmänä ensimmäisen funktion ulostulo annettiin toisen funktion sisääntuloon. Parhaiden käyrien löytämiseen vaadittiinkin ensin karkea- ja sitten hienosäätöä.
Tuloksien saamiseksi vaadittiin noin 2-5 funktiota tai toimintoa, kuten yhteenlasku, vähennyslasku, kertolasku ja jakolasku. Voitiin myös käyttää, ja usein kannattikin käyttää, numeroita funktioiden sijaan. Tulokset olivat hyviä, koska käyristä saatiin monimutkaisia, kauniita ja niiden yhdistelmistä saatiin hienot maisemat. Myös lopuista käyristä, esimerkiksi pistejoukoista, saatiin yhteneviä, kun yhdisteltiin pisteet toisiinsa suorilla linjoilla. Toisaalta ilman yhdistelyäkin niitä voitiin käyttää eri tarkoituksiin.
Työntuloksena selvisi, että matemaattisten totuusfunktioiden yhdistelmillä voidaan tehdä peleihin sopivia grafiikoita. Lisäksi niihin suunniteltiin työn aikana ääniä, tekoälyjä, fysiikan lakeja hyödyntäviä kaavoja ja kemian lakeja hyödyntäviä kaavoja, mutta niitä ei vielä toteutettu.