Lapsilähtöinen pedagogisen toiminnan arviointi : ohjeistus palautetaulun ja kuvien käyttöön toiminnallisessa palautteenkeruussa Lahden Montessori-leikkikoulussa
Lankinen, Mia (2018)
Lankinen, Mia
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803243746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803243746
Tiivistelmä
Lapsen osallisuus ja aktiivinen toimijuus varhaiskasvatuksen kehittämisessä, suunnittelussa ja toteutuksessa ovat ajankohtaisia asioita tämän päivän varhaiskasvatuksessa. Laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytykset löytyvät aikuisten ja lasten välisestä vuorovaikutuksen tasapainosta sekä aikuisen roolin tärkeyden ymmärtämisestä osallisuuden mahdollistajana.
Toiminnallisen opinnäytetyöni raportti kuvaa kehittämishanketta, joka toteutettiin Lahden Montessori-leikkikoulussa. Työn tavoitteena oli kehittää henkilökunnan käyttöön lapsilähtöinen palautemenetelmä sekä ohjeistus menetelmän käyttöä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastelin teoreettisena viitekehyksenä toimivia käsitteitä sekä toimeksiantajan toteuttamaa montessoripedagogiikkaa. Kehittämismenetelmien käsittelyosuudessa tarkastelin keskeisiä kehittämis- ja tiedonhankintamenetelmiä, joita olivat kokeilu, arviointi, havainnointi ja dokumentointi. Prosessia kuvaan konstruktivistista kehittämismallia soveltaen. Kokeilusta ja arvioinnista syntyneitä havaintoja ja tuloksia esitellään myös toteutusosiossa.
Valmis tuotos perustuu valitsemillani kehittämismenetelmillä saatuihin tietoihin siitä, millainen lapsilähtöisen ja toiminnallisen palautteenkeruun tulee olla. Kokeilun ja arvioiden pohjalta voidaan todeta, että tuotoksena syntynyt palautetaulu sekä Palautetaulun ja kuvien käyttö pedagogisen toiminnan arvioinnissa -ohjeistus toimivat käytännössä hyvin. Tämän perusteella voidaan todeta, että työn tavoite ja tarkoitus lapsilähtöisen arvioinnin toteuttamiseksi ovat toteutuneet. Palautetaulua voidaan hyödyntää monenlaisten varhaiskasvatustoimintojen ja asioiden arvioinnissa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni raportti kuvaa kehittämishanketta, joka toteutettiin Lahden Montessori-leikkikoulussa. Työn tavoitteena oli kehittää henkilökunnan käyttöön lapsilähtöinen palautemenetelmä sekä ohjeistus menetelmän käyttöä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastelin teoreettisena viitekehyksenä toimivia käsitteitä sekä toimeksiantajan toteuttamaa montessoripedagogiikkaa. Kehittämismenetelmien käsittelyosuudessa tarkastelin keskeisiä kehittämis- ja tiedonhankintamenetelmiä, joita olivat kokeilu, arviointi, havainnointi ja dokumentointi. Prosessia kuvaan konstruktivistista kehittämismallia soveltaen. Kokeilusta ja arvioinnista syntyneitä havaintoja ja tuloksia esitellään myös toteutusosiossa.
Valmis tuotos perustuu valitsemillani kehittämismenetelmillä saatuihin tietoihin siitä, millainen lapsilähtöisen ja toiminnallisen palautteenkeruun tulee olla. Kokeilun ja arvioiden pohjalta voidaan todeta, että tuotoksena syntynyt palautetaulu sekä Palautetaulun ja kuvien käyttö pedagogisen toiminnan arvioinnissa -ohjeistus toimivat käytännössä hyvin. Tämän perusteella voidaan todeta, että työn tavoite ja tarkoitus lapsilähtöisen arvioinnin toteuttamiseksi ovat toteutuneet. Palautetaulua voidaan hyödyntää monenlaisten varhaiskasvatustoimintojen ja asioiden arvioinnissa.