Ohjeistus vuorohoitoon : Kehittämistyö Bölen päiväkodissa
Vuorenoja, Veera (2018)
Vuorenoja, Veera
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233731
Tiivistelmä
Vuorohoidon tarve on Suomessa lisääntynyt yhteiskunnan muutosten seurauksena. Vuorohoidon lisääntymisen tarve johti Mustasaaren kunnan Bölen päiväkodissa erilaisiin muutoksiin, joiden jälkeen päiväkodissa tarvittiin ohjeistusta henkilökunnalle. Ohjeistusta tarvittiin niin vuorohoidossa toteutettavaan pedagogiikkaan kuin työaikasuunnitteluun. Tarkoituksena oli luoda päiväkotiin vuorohoidon ohjeistus.
Ohjeistus toteutettiin kehittämistyönä, jonka lopussa tehtiin tutkimus. Kehittämistyön tavoitteena oli integroida laadukas pedagogiikka myös vuorohoitoon sekä selkeyttää henkilökunnan työaikasuunnittelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistyön päätteeksi arvioida ohjeistuksen onnistuminen sekä selvittää, oliko ohjeistuksella päästy kehittämistyölle asetettuihin tavoitteisiin.
Teoriaosuus painottuu varhaiskasvatukseen sekä siellä toteutettavaan pedagogiikkaan, erityisesti vuorohoidon teemaksi valittuun leikkipedagogiikkaan, leikkiin sekä aikuisen rooliin leikissä. Teoriaosuudessa huomioidaan myös vuorohoidon erityispiirteet pedagogiikan sekä henkilökunnan työn kannalta. Tutkimuksen osalta käydään läpi tutkimuksen toimintatutkimuksellisia piirteitä sekä menetelmiä. Tutkimus toteutettiin Bölen päiväkodissa vuorohoitoa tarjoavilla osastoilla, joissa laadittu ohjeistus oli ollut käytössä noin kolmen kuukauden ajan. Tutkimus toteutettiin informoidulla kyselyllä, johon vastasi 8 työntekijää. Tutkimus oli laadullinen ja tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että ohjeistus on ollut päiväkodissa varsin tarpeellinen ja onnistunut. Kehittämistyöllä on onnistuttu saamaan aikaan muutoksia työaikasuunnittelussa ja pieniä muutoksia myös pedagogiikan toteuttamisessa, mutta arviointia tulisi tehdä vielä pidemmän ajan kuluttua, jotta voitaisiin tarkemmin sanoa, onko muutos ollut pysyvää.
Ohjeistus toteutettiin kehittämistyönä, jonka lopussa tehtiin tutkimus. Kehittämistyön tavoitteena oli integroida laadukas pedagogiikka myös vuorohoitoon sekä selkeyttää henkilökunnan työaikasuunnittelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistyön päätteeksi arvioida ohjeistuksen onnistuminen sekä selvittää, oliko ohjeistuksella päästy kehittämistyölle asetettuihin tavoitteisiin.
Teoriaosuus painottuu varhaiskasvatukseen sekä siellä toteutettavaan pedagogiikkaan, erityisesti vuorohoidon teemaksi valittuun leikkipedagogiikkaan, leikkiin sekä aikuisen rooliin leikissä. Teoriaosuudessa huomioidaan myös vuorohoidon erityispiirteet pedagogiikan sekä henkilökunnan työn kannalta. Tutkimuksen osalta käydään läpi tutkimuksen toimintatutkimuksellisia piirteitä sekä menetelmiä. Tutkimus toteutettiin Bölen päiväkodissa vuorohoitoa tarjoavilla osastoilla, joissa laadittu ohjeistus oli ollut käytössä noin kolmen kuukauden ajan. Tutkimus toteutettiin informoidulla kyselyllä, johon vastasi 8 työntekijää. Tutkimus oli laadullinen ja tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että ohjeistus on ollut päiväkodissa varsin tarpeellinen ja onnistunut. Kehittämistyöllä on onnistuttu saamaan aikaan muutoksia työaikasuunnittelussa ja pieniä muutoksia myös pedagogiikan toteuttamisessa, mutta arviointia tulisi tehdä vielä pidemmän ajan kuluttua, jotta voitaisiin tarkemmin sanoa, onko muutos ollut pysyvää.