Break The Silence : opas indonesialaiselle lastensuojelujärjestölle
Nohynek, Pihla (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803233714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on lisätä Indonesialaisen lastensuojelujärjestön työntekijöiden, erityisesti lastenkodin sekä päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, sekä antaa työntekijöille keinoja tukea hyväksikäytettyjä lapsia sekä ennalta ehkäistä hyväksikäyttöä.
Opinnäytetyö on monimuotoinen. Se koostuu teoriatiedon kokoamisesta, keskusteluista työntekijöiden kanssa, lasten havainnoinnista sekä lastenkodin työntekijöille suunnatun opaskirjan tekemisestä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset lasten seksuaalisuudesta, seksuaalikasvatuksesta sekä seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lisäksi tarkastelen teoriaosuudessa lasten oikeuksia, lapsilähtöisyyttä sekä lasten tunne- ja turvataitokasvatusta.
Hyödynnän teoriatietoa opaskirjassani. Havainnoinnin ja keskusteluiden avulla pyrin keräämään tietoa käytännöstä ja saamaan työhön ammatillista sekä kulttuurillista näkökulmaa.
Järjestön johtaja sekä työntekijät olivat tyytyväisiä opaskirjaan. Heiltä nousi joitakin kehitysehdotuksia, joiden perusteella muokkasin opaskirjaa. Opaskirjan koettiin tulevan tarpeeseen. Opaskirja päätyyy järjestön päiväkodin sekä lastenkodin työntekijöiden käyttöön. Tulen opastamaan työntekijät opaskirjan käyttöön käytännössä.
Opinnäytetyö on monimuotoinen. Se koostuu teoriatiedon kokoamisesta, keskusteluista työntekijöiden kanssa, lasten havainnoinnista sekä lastenkodin työntekijöille suunnatun opaskirjan tekemisestä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset lasten seksuaalisuudesta, seksuaalikasvatuksesta sekä seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lisäksi tarkastelen teoriaosuudessa lasten oikeuksia, lapsilähtöisyyttä sekä lasten tunne- ja turvataitokasvatusta.
Hyödynnän teoriatietoa opaskirjassani. Havainnoinnin ja keskusteluiden avulla pyrin keräämään tietoa käytännöstä ja saamaan työhön ammatillista sekä kulttuurillista näkökulmaa.
Järjestön johtaja sekä työntekijät olivat tyytyväisiä opaskirjaan. Heiltä nousi joitakin kehitysehdotuksia, joiden perusteella muokkasin opaskirjaa. Opaskirjan koettiin tulevan tarpeeseen. Opaskirja päätyyy järjestön päiväkodin sekä lastenkodin työntekijöiden käyttöön. Tulen opastamaan työntekijät opaskirjan käyttöön käytännössä.