Ettei jäis niinku pallona pomppimaan : Kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia mielenterveyspalveluista Keski-Suomessa
Ekmark, Rej; Puttonen, Anne (2018)
Ekmark, Rej
Puttonen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213641
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kansallisten linjausten mukaan terveydenhuollossa pyritään lisäämään kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia, vähentämään eriarvoisuutta, parantamaan palveluiden saatavuutta sekä lisäämään asiakaslähtöisyyttä. Potilaslähtöisyys on myös Keski-Suomen sairaanhoitopiirin strategian keskeisin tavoite. Asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden kehittämiseksi voidaan hyödyntää kokemusasiantuntijoiden tuottamaa tietoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä mielenterveyspalveluiden asiakaslähtöisyydestä Keski-Suomessa sekä esittää niiden pohjalta ehdotuksia asiakaslähtöisempien mielenterveyspalveluiden tuottamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen mielenterveyspalveluiden asiakaslähtöisyydestä.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselyn ja ryhmähaastattelun avulla mielenterveyspalveluita käyttäneiltä kokemusasiantuntijoilta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Asiakaslähtöisyys ei aina toteudu Keski-Suomen mielenterveyspalveluissa. Osallisuuden vahvistamisen näkökulmasta keskeiseksi osoittautui vuorovaikutuksellisuus, potilaan mielipiteiden huomioon ottaminen, itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen sekä tavoitteellisen hoitosuunnitelman luominen yhdessä potilaan, potilaan lähipiirin ja eri ammattilaisverkostojen kanssa. Ammattilaisesta toivottiin potilaan rinnalla kulkijaa. Mielenterveyspalveluihin pääsy koettiin vaikeaksi ja tiedonkulku riittämättömäksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielenterveyspalveluita tulee kehittää asiakaslähtöisemmiksi siten, että hoitoon pääsy matalalla kynnyksellä toteutuu, palvelut on keskitetty saman katon alle ja eri palveluihin pääsee joustavasti ja nopeasti. Asiakaslähtöisyys toteutuu parhaiten, kun potilaan hoito on yksilöllisesti räätälöity.
Kansallisten linjausten mukaan terveydenhuollossa pyritään lisäämään kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia, vähentämään eriarvoisuutta, parantamaan palveluiden saatavuutta sekä lisäämään asiakaslähtöisyyttä. Potilaslähtöisyys on myös Keski-Suomen sairaanhoitopiirin strategian keskeisin tavoite. Asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden kehittämiseksi voidaan hyödyntää kokemusasiantuntijoiden tuottamaa tietoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä mielenterveyspalveluiden asiakaslähtöisyydestä Keski-Suomessa sekä esittää niiden pohjalta ehdotuksia asiakaslähtöisempien mielenterveyspalveluiden tuottamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen mielenterveyspalveluiden asiakaslähtöisyydestä.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselyn ja ryhmähaastattelun avulla mielenterveyspalveluita käyttäneiltä kokemusasiantuntijoilta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Asiakaslähtöisyys ei aina toteudu Keski-Suomen mielenterveyspalveluissa. Osallisuuden vahvistamisen näkökulmasta keskeiseksi osoittautui vuorovaikutuksellisuus, potilaan mielipiteiden huomioon ottaminen, itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen sekä tavoitteellisen hoitosuunnitelman luominen yhdessä potilaan, potilaan lähipiirin ja eri ammattilaisverkostojen kanssa. Ammattilaisesta toivottiin potilaan rinnalla kulkijaa. Mielenterveyspalveluihin pääsy koettiin vaikeaksi ja tiedonkulku riittämättömäksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielenterveyspalveluita tulee kehittää asiakaslähtöisemmiksi siten, että hoitoon pääsy matalalla kynnyksellä toteutuu, palvelut on keskitetty saman katon alle ja eri palveluihin pääsee joustavasti ja nopeasti. Asiakaslähtöisyys toteutuu parhaiten, kun potilaan hoito on yksilöllisesti räätälöity.