Mitä ne asiakkaat ajattelevat meistä? : Case: Wesentra Oy
Kuuri, Leena (2018)
Kuuri, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan, Wesentra Oy:n, asiakasymmärrystä ja selvittää, miksi asiakkaat ostavat yrityksen tuotteita ja palveluja. Lisäksi tavoitteena oli kehittää nykyistä toimintaa ja luoda mahdollisesti uusi palveluja yrityksen toiminnan tueksi.
Laadullisen tutkimuksen metodologiana käytettiin Grounded Theory -menetelmää, jonka mukaisesti tutkimusaineistoa koodattiin, analysoitiin, vertailtiin ja päädyttiin ydinkategoriaan, joka kiteytti tulosten yhteyden keskenään. Ydinkategoriaksi paljastui luottamus, joka liittyy yrityksen kaikkeen asiakastoimintaan. Liiketoiminnan tarkoitukseksi selvisi se, että asiakas luottaa yritykseen ja luottamuksen myötä yritys voi kokeilla uusia toimintatapoja ja palveluja. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla nykyisiltä asiakkailta.
Tutkimustuloksen perusteella yritykselle laadittiin kolme vaihtoehtoista kehittämissuuntaa, jotka kaikki perustuivat asiakkaiden luottamukseen yritystä kohtaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa käytiin läpi uuden tuotteen ottaminen valikoimaan. Toisessa vaihtoehdossa yritys keskittyisi itse tuotekehitykseen ja loisi uuden tuotteen markkinoille. Kolmannessa vaihtoehdossa yritys kehittäisi nykyistä toimintaa tutkimustulosten perusteella asiakasymmärryksen ohjaamaan suuntaan. Yritykselle tehtiin ehdotuksia, miten tutkimustulosta, luottamusta, voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Tulosten perusteella yritys voi kehittää toimintaansa.
Laadullisen tutkimuksen metodologiana käytettiin Grounded Theory -menetelmää, jonka mukaisesti tutkimusaineistoa koodattiin, analysoitiin, vertailtiin ja päädyttiin ydinkategoriaan, joka kiteytti tulosten yhteyden keskenään. Ydinkategoriaksi paljastui luottamus, joka liittyy yrityksen kaikkeen asiakastoimintaan. Liiketoiminnan tarkoitukseksi selvisi se, että asiakas luottaa yritykseen ja luottamuksen myötä yritys voi kokeilla uusia toimintatapoja ja palveluja. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla nykyisiltä asiakkailta.
Tutkimustuloksen perusteella yritykselle laadittiin kolme vaihtoehtoista kehittämissuuntaa, jotka kaikki perustuivat asiakkaiden luottamukseen yritystä kohtaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa käytiin läpi uuden tuotteen ottaminen valikoimaan. Toisessa vaihtoehdossa yritys keskittyisi itse tuotekehitykseen ja loisi uuden tuotteen markkinoille. Kolmannessa vaihtoehdossa yritys kehittäisi nykyistä toimintaa tutkimustulosten perusteella asiakasymmärryksen ohjaamaan suuntaan. Yritykselle tehtiin ehdotuksia, miten tutkimustulosta, luottamusta, voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Tulosten perusteella yritys voi kehittää toimintaansa.