SISÄISEN VIESTINNÄN KEHITTÄMISKOHTEET ESIMIESTYÖSSÄ : Case: ABB Motors and Generators Vaasa
Niskanen, Saija (2018)
Niskanen, Saija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153419
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on löytää kehittämisen kohteita ja keinoja, joiden avulla sisäinen viestintä saadaan toimivammaksi esimiestyössä.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii ABB Motors and Generators Vaasan yksikkö. Tutkimuksen avulla selvitetään nykyisen sisäisen viestinnän toimivuutta ja kehityskohteita esimiesten näkökulmasta katsottuna ja tutkitaan, mitkä toimenpiteet auttavat kohdeorganisaatiota siirtymään sosiaaliselle aikakaudelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttämällä. Tutkimusaineiston ensimmäinen osa kerättiin otantaan valituilta esimiehiltä kvalitatiivista teemahaastattelulomaketta hyödyntäen ja lopuille esimiehille lähetettiin laadullinen kyselylomake. Haastatteluiden sekä laadullisten kyselylomakkeiden tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että ABB Motors and Generators Vaasan yksikön sisäisen viestinnän olemassa olevat työkalut ovat toimivia. Esimiehet nostivat esille monia kehityskohteita yksikön sisäiseen viestintään liittyen. Tutkimuksen perusteella yksikön sisäisen viestinnän kehittämiskohteet ovat selkeät. Kehityskohteiksi nousivat selkeimmin strategiaviestintä, intranet ja yksikön asiakkaat osana sisäistä viestintää. Tämän tutkimuksen avulla on löydetty näihin kehityskohteisiin ratkaisuja ja jatkotoimenpiteitä, joiden avulla sisäinen viestintä palvelee tulevaisuudessa paremmin organisaation esimiestä sosiaalisella aikakaudella.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii ABB Motors and Generators Vaasan yksikkö. Tutkimuksen avulla selvitetään nykyisen sisäisen viestinnän toimivuutta ja kehityskohteita esimiesten näkökulmasta katsottuna ja tutkitaan, mitkä toimenpiteet auttavat kohdeorganisaatiota siirtymään sosiaaliselle aikakaudelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttämällä. Tutkimusaineiston ensimmäinen osa kerättiin otantaan valituilta esimiehiltä kvalitatiivista teemahaastattelulomaketta hyödyntäen ja lopuille esimiehille lähetettiin laadullinen kyselylomake. Haastatteluiden sekä laadullisten kyselylomakkeiden tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että ABB Motors and Generators Vaasan yksikön sisäisen viestinnän olemassa olevat työkalut ovat toimivia. Esimiehet nostivat esille monia kehityskohteita yksikön sisäiseen viestintään liittyen. Tutkimuksen perusteella yksikön sisäisen viestinnän kehittämiskohteet ovat selkeät. Kehityskohteiksi nousivat selkeimmin strategiaviestintä, intranet ja yksikön asiakkaat osana sisäistä viestintää. Tämän tutkimuksen avulla on löydetty näihin kehityskohteisiin ratkaisuja ja jatkotoimenpiteitä, joiden avulla sisäinen viestintä palvelee tulevaisuudessa paremmin organisaation esimiestä sosiaalisella aikakaudella.