Hoivamuusikon työkalupakki
Helminen, Elsa-Maija (2018)
Helminen, Elsa-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153408
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan hoivamuusikon työtä toimintaympäristön, musiikin hyvinvointivaikutusten ja hoivamuusikon ammattitaidon kautta.
Johdannossa käsitellään historiaani sairaalamusiikin parissa, valitsemaani lähdekirjallisuutta sekä työn sisältöä pääpiirteittäin.
Opinnäytetyön toisessa ja kolmannessa luvussa käsitellään hoivamusiikkityön määrittelyä ja toimintaympäristöä sekä musiikin hyvinvointivaikutuksia. Hoivamusiikki on yhteisömusiikin alalaji, ja se määritellään hoivaympäristöissä tapahtuvaksi musiikkityöksi. Musiikin terapeuttinen käyttö yhdistää hoivamusiikkia ja musiikkiterapiaa, vaikka hoivamusiikki on itsenäinen menetelmä. Luvussa kolme käsitellään musiikin terapeuttisuutta hoivamusiikkikontekstissa ja musiikin fysiologisia ja psykofyysisiä vaikutuksia.
Neljännessä luvussa käsitellään muusikon työkaluja hoivaympäristössä. Musiikillinen ammattitaito eli ”hoivamuusikon työkalupakki” pohjautuu yhteisömusiikkipedagogi Pia-Maria Björkmanin YAMK-opinnäytetyössä ”Musiikkipedagogina lastensairaalassa –musiikillisia kohtaamisia vakavasti sairaiden lasten kanssa” (2012) esittämiin sairaalamusiikin portteihin, joiden kautta muusikko kulkee kohti musiikillista kohtaamista asiakkaan kanssa. Kolmelta hoivamuusikolta kerätty haastattelumateriaali ja oma kokemukseni toimivat vertailumateriaalina Björkmanin työlle. Konkreettiset esimerkit hoivamuusikon arjesta havainnollistavat tilanteita eri hoivaympäristöissä.
Hoivamuusikon työkalupakkiin kuuluu toimintaympäristöön, asiakkaiden ja potilaiden kohtaamiseen ja musiikilliseen ammattitaitoon liittyviä valmiuksia, esimerkiksi kyky nähdä ihminen diagnoosin takana, toimintaympäristön tunteminen sekä musiikillisen ammattitaidon soveltaminen.
Viimeisessä luvussa pohditaan opinnäytetyön merkitystä, tuloksia ja hoivamusiikin tulevaisuutta. Yksi johtopäätös on, että hoivamusiikkityö vakiintuu, mitä enemmän siihen suuntautuvia ammattilaisia toimii Suomessa ja mitä enemmän tutkimusta hoivamusiikkityön vaikutuksista tehdään.
Johdannossa käsitellään historiaani sairaalamusiikin parissa, valitsemaani lähdekirjallisuutta sekä työn sisältöä pääpiirteittäin.
Opinnäytetyön toisessa ja kolmannessa luvussa käsitellään hoivamusiikkityön määrittelyä ja toimintaympäristöä sekä musiikin hyvinvointivaikutuksia. Hoivamusiikki on yhteisömusiikin alalaji, ja se määritellään hoivaympäristöissä tapahtuvaksi musiikkityöksi. Musiikin terapeuttinen käyttö yhdistää hoivamusiikkia ja musiikkiterapiaa, vaikka hoivamusiikki on itsenäinen menetelmä. Luvussa kolme käsitellään musiikin terapeuttisuutta hoivamusiikkikontekstissa ja musiikin fysiologisia ja psykofyysisiä vaikutuksia.
Neljännessä luvussa käsitellään muusikon työkaluja hoivaympäristössä. Musiikillinen ammattitaito eli ”hoivamuusikon työkalupakki” pohjautuu yhteisömusiikkipedagogi Pia-Maria Björkmanin YAMK-opinnäytetyössä ”Musiikkipedagogina lastensairaalassa –musiikillisia kohtaamisia vakavasti sairaiden lasten kanssa” (2012) esittämiin sairaalamusiikin portteihin, joiden kautta muusikko kulkee kohti musiikillista kohtaamista asiakkaan kanssa. Kolmelta hoivamuusikolta kerätty haastattelumateriaali ja oma kokemukseni toimivat vertailumateriaalina Björkmanin työlle. Konkreettiset esimerkit hoivamuusikon arjesta havainnollistavat tilanteita eri hoivaympäristöissä.
Hoivamuusikon työkalupakkiin kuuluu toimintaympäristöön, asiakkaiden ja potilaiden kohtaamiseen ja musiikilliseen ammattitaitoon liittyviä valmiuksia, esimerkiksi kyky nähdä ihminen diagnoosin takana, toimintaympäristön tunteminen sekä musiikillisen ammattitaidon soveltaminen.
Viimeisessä luvussa pohditaan opinnäytetyön merkitystä, tuloksia ja hoivamusiikin tulevaisuutta. Yksi johtopäätös on, että hoivamusiikkityö vakiintuu, mitä enemmän siihen suuntautuvia ammattilaisia toimii Suomessa ja mitä enemmän tutkimusta hoivamusiikkityön vaikutuksista tehdään.