Lähidemokratiaa nuorisotyöhön : Osallistuva budjetointi Turun nuorisopalveluissa
Kuismanen, Timo (2018)
Kuismanen, Timo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tapoja toteuttaa osallistuvaa budjetointia Turun kaupungin
nuorisopalveluissa. Turun kaupungin nuorisopalveluissa oli päätetty ottaa osallistuva budjetointi osaksi
arjen toimintaa, ja tässä työssä etsittiin tapoja ja menetelmiä sille, miten osallistuva budjetointi voisi
toimia Turun kaupungin nuorisopalveluissa. Osallistuva budjetointi on aiheena ajankohtainen, sillä kesäkuussa
2017 voimaan tullut Kuntalain 22§ kannustaa kuntia ottamaan asukkaat mukaan talouden
suunnitteluun.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun kaupungin nuorisopalvelut. Kehittämis- ja tutkimustavoitteina on tutkia
erilaisia tapoja ja menetelmiä miten osallistuvaa budjetointia voisi toteuttaa Turun nuorisopalveluissa.
Työssä myös pohdittiin, saadaanko osallistuvan budjetoinnin avulla lisää nuoria mukaan nuorisopalvelujen
toimintaan.
Kehittämistyössä käytettiin laadullisina tiedonhankintamenetelminä havainnointia ja benchmarkingia.
Havainnointia tehtiin osallistuvan budjetoinnin työpajoissa Turun nuorisopalveluissa vuoden 2017 aikana.
Näiden lisäksi kehittämistyössä hyödynnettiin kyselyä. Kysely tehtiin Turun nuorisopalvelujen työntekijöille
keväällä 2017. Tiedonhankintamenetelmillä saatuja aineistoja analysoitiin teemoittelemalla ja
dokumenttianalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui käsikirja osallistuvasta budjetoinnista. Käsikirja tehtiin Turun nuorisopalvelujen
käyttöön. Käsikirjaa voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä osallistuvaan
budjetointiin. Käsikirjan sisältää myös menetelmäoppaan, jossa kerrotaan konkreettisia menetelmiä
miten nuoria voi kannustaa ideoimaan ja valitsemaan osallistuvan budjetoinnin kohteita.
Työn tuloksena saatiin selville, että osallistuva budjetointi on hyvä väline lisätä nuorten osallisuutta,
vaikutusmahdollisuuksia ja tukea demokratiakasvatusta. Osallistuvasta budjetoinnista on monia erilaisia
malleja, ja mallit toimivat eri tavalla erilaisissa ympäristöissä. Työssä kävi ilmi, että tietyn mallin
soveltuvuutta omaan käyttöön on kokeiltava ennakkoluulottomasti. Tuloksista selvisi, että nuoria on
kuunneltava heitä koskevissa asioissa. Uusien työtapojen käyttöönotto on olennainen osa nuorisotyöntekijän
ammattitaitoa. Osallistuvan budjetoinnin käyttäminen nuorisopalveluissa on perusteltua, ja sen
avulla nuorten vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät.
nuorisopalveluissa. Turun kaupungin nuorisopalveluissa oli päätetty ottaa osallistuva budjetointi osaksi
arjen toimintaa, ja tässä työssä etsittiin tapoja ja menetelmiä sille, miten osallistuva budjetointi voisi
toimia Turun kaupungin nuorisopalveluissa. Osallistuva budjetointi on aiheena ajankohtainen, sillä kesäkuussa
2017 voimaan tullut Kuntalain 22§ kannustaa kuntia ottamaan asukkaat mukaan talouden
suunnitteluun.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun kaupungin nuorisopalvelut. Kehittämis- ja tutkimustavoitteina on tutkia
erilaisia tapoja ja menetelmiä miten osallistuvaa budjetointia voisi toteuttaa Turun nuorisopalveluissa.
Työssä myös pohdittiin, saadaanko osallistuvan budjetoinnin avulla lisää nuoria mukaan nuorisopalvelujen
toimintaan.
Kehittämistyössä käytettiin laadullisina tiedonhankintamenetelminä havainnointia ja benchmarkingia.
Havainnointia tehtiin osallistuvan budjetoinnin työpajoissa Turun nuorisopalveluissa vuoden 2017 aikana.
Näiden lisäksi kehittämistyössä hyödynnettiin kyselyä. Kysely tehtiin Turun nuorisopalvelujen työntekijöille
keväällä 2017. Tiedonhankintamenetelmillä saatuja aineistoja analysoitiin teemoittelemalla ja
dokumenttianalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui käsikirja osallistuvasta budjetoinnista. Käsikirja tehtiin Turun nuorisopalvelujen
käyttöön. Käsikirjaa voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämisessä osallistuvaan
budjetointiin. Käsikirjan sisältää myös menetelmäoppaan, jossa kerrotaan konkreettisia menetelmiä
miten nuoria voi kannustaa ideoimaan ja valitsemaan osallistuvan budjetoinnin kohteita.
Työn tuloksena saatiin selville, että osallistuva budjetointi on hyvä väline lisätä nuorten osallisuutta,
vaikutusmahdollisuuksia ja tukea demokratiakasvatusta. Osallistuvasta budjetoinnista on monia erilaisia
malleja, ja mallit toimivat eri tavalla erilaisissa ympäristöissä. Työssä kävi ilmi, että tietyn mallin
soveltuvuutta omaan käyttöön on kokeiltava ennakkoluulottomasti. Tuloksista selvisi, että nuoria on
kuunneltava heitä koskevissa asioissa. Uusien työtapojen käyttöönotto on olennainen osa nuorisotyöntekijän
ammattitaitoa. Osallistuvan budjetoinnin käyttäminen nuorisopalveluissa on perusteltua, ja sen
avulla nuorten vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät.