Yksi, kaksi, aja : C-ajolupakurssin opetusmateriaalin kehittäminen
Luoma, Marjut; Reinikainen, Anni (2018)
Luoma, Marjut
Reinikainen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133330
Tiivistelmä
Osallistuminen ravikilpailuihin ohjastajana edellyttää vähintään voimassa olevaa C-ajolupaa. Raviradat ja hevosjalostusliitot järjestävät C-ajolupakursseja vuosittain. C-ajolupakursseilla opetellaan ravikilpailusääntöjen lisäksi erilaisia lähetystapoja, kuten tasoitusajoa ja ryhmäajoa. Kurssien aikataulu on tiukka, ja nykyään käytössä olevat opetusmateriaalit ovat puutteellisia ja vanhanaikaisia. Myös kouluttajien pedagogisissa taidoissa on puutteita. Näin ollen kaikki kurssilaiset eivät välttämättä ehdi sisäistää teoriaa riittävän hyvin, jolloin käytännön harjoituksissa voi sattua vaaratilanteita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä kehitettiin erilaisiin lähetystapoihin keskittyvä opetusmateriaalipaketti, jota voidaan käyttää vapaasti C-ajolupakursseilla ympäri Suomen. Työn tilaajina olivat Suomen Hippos ry ja Pohjanmaan hevosjalostusliitto ry. Opinnäytetyössä on kaksi osaa: opetusmateriaali ja raportti. Raportissa kerrottiin ajolupakursseihin ja pedagogiikkaan liittyvää teoriataustaa sekä kuvattiin koko opinnäytetyöprosessia. Vertailukohtaa ja kehitysideoita ajolupakurssien opetusmateriaaliin haettiin Ruotsista ja tekemällä pieni kyselytutkimus ajolupakurssien kouluttajille ja kurssia suorittaville. Kyselyssä ilmeni, että tarvetta opetusmateriaalin kehittämiselle on, koska kurssilaisten oppimisessa on havaittavissa puutteita. Varsinaisessa opetusmateriaalissa käytiin läpi erilaiset ravikilpailujen lähetys-tavat, havainnollistaen niitä kuvien ja animaatioiden avulla. Opetusmateriaali löytyy kokonaisuudessaan Suomen Hippos ry:n verkkosivuilta.
Uusi opetusmateriaali helpottaa kouluttajien opetustyötä ja tehostaa kurssilaisten oppimista. Tehokkaamman teoriaopetuksen avulla tärkeisiin käytännön harjoituksiin jää enemmän aikaa ja harjoitukset sujuvat turvallisemmin. Kouluttajien pedagogisten taitojen kehittämiseen kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Myös C-ajolupakurssin oppituntimäärän lisäämisestä voisi olla hyötyä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä kehitettiin erilaisiin lähetystapoihin keskittyvä opetusmateriaalipaketti, jota voidaan käyttää vapaasti C-ajolupakursseilla ympäri Suomen. Työn tilaajina olivat Suomen Hippos ry ja Pohjanmaan hevosjalostusliitto ry. Opinnäytetyössä on kaksi osaa: opetusmateriaali ja raportti. Raportissa kerrottiin ajolupakursseihin ja pedagogiikkaan liittyvää teoriataustaa sekä kuvattiin koko opinnäytetyöprosessia. Vertailukohtaa ja kehitysideoita ajolupakurssien opetusmateriaaliin haettiin Ruotsista ja tekemällä pieni kyselytutkimus ajolupakurssien kouluttajille ja kurssia suorittaville. Kyselyssä ilmeni, että tarvetta opetusmateriaalin kehittämiselle on, koska kurssilaisten oppimisessa on havaittavissa puutteita. Varsinaisessa opetusmateriaalissa käytiin läpi erilaiset ravikilpailujen lähetys-tavat, havainnollistaen niitä kuvien ja animaatioiden avulla. Opetusmateriaali löytyy kokonaisuudessaan Suomen Hippos ry:n verkkosivuilta.
Uusi opetusmateriaali helpottaa kouluttajien opetustyötä ja tehostaa kurssilaisten oppimista. Tehokkaamman teoriaopetuksen avulla tärkeisiin käytännön harjoituksiin jää enemmän aikaa ja harjoitukset sujuvat turvallisemmin. Kouluttajien pedagogisten taitojen kehittämiseen kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Myös C-ajolupakurssin oppituntimäärän lisäämisestä voisi olla hyötyä.